Søren Poder

Søren Poder

Beskrivelse:

Søren Poder (f. 1974).

Uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt cand.mag. i journalistik og kommunikation fra Aarhus Universitet.

Arbejdede i mange år som fast tilknyttet freelancer for Dagbladenes Bureau i København efterfulgt af en årrække som journalist og lokalredaktør for Mediehuset Herning Folkeblad.

Deltog i efteråret 2018 på Den jyske Forfatterskole i Aarhus (Forlaget Gladiator).

Modtog i 2018 legat fra Statens Kunstfond på kr. 50.000.
Modtog i 2022 legat fra Autorkontoen på kr. 10.000.

Kontaktoplysninger:

E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Aarhusgruppen, De skønlitterære

Online Referencer:

Flere referencer:

Find mig på Instagram

Besøg mig på:

Forlag: Turbine Udgivelsesår: 2015

SIDSTE SKOLEDAG

Det er en helt almindelig formiddag, indtil gymnasieeleven Charles Albert Ingreen åbner døren til sin klasse med en skarpladt Glock 17 i hånden.

Nu er dagen endelig kommet: Om lidt får de andre, hvad de har fortjent.

Men hvad er det, der får et ungt menneske til at skyde sine klassekammerater?

“Sidste skoledag” giver et bud på svaret i en medrivende fortælling om de sidste seks uger af Charles Albert Ingreens liv.

Om menneskene omkring ham, ensomheden, og alle de følelser, som han ikke kan håndtere. Og om et grænseløst had og en desperat flugt fra tankernes diktatur. Uanset prisen.

BAG OM HISTORIEN

Skoleskyderier er ikke blot et amerikansk fænomen. Alene siden 2009 har der været tilfælde i USA, Canada, Rusland, Brasilien, Grækenland, Ungarn, Tyskland og Norge. Og inden længe vil endnu en skole blive ramt.

Måske bliver det Danmark næste gang?

“Sidste skoledag” er fiktion. Men baseret på virkelighedens skoleskyderier rundt om i verden.

Hver gang en skoleskydning finder sted, forsøger myndigheder og medier at finde et motiv bag handlingen. Måske en episode eller en begivenhed i gerningsmandens liv, der kan bruges som forklaring. Og dermed genskabe en form for tryghed.

Men så simpelt er det desværre meget sjældent.

I “Sidste skoledag” kommer læseren helt tæt på skoleskyderens tanker og følelser. De små antydninger, depressionen, distanceringen, hadet og vreden.

Romanen giver et bud på det svære spørgsmål: Hvorfor?
Som for skoleskyderen ofte bliver til: Hvorfor ikke?

UDGIVELSESDATO: 11. september 2015
MÅLGRUPPE: Unge / voksne