Bo Skjoldborg

Beskrivelse:

Få gratis skrivetips og artikler om at skrive – med nyhedsbrevet 'Flowskrivning': http://www.boskjoldborg.dk NÅR HVERDAGEN SIDDER I ØJET Bo Skjoldborg blev født en mørk vintermorgen i 1966. Der var kun syv minutter til Dyssegård Bibliotek, og her læste han flere hundrede børnekrimier og spiste en masse karamelstænger. I 1991 debuterede han med digtsamlingen ’Sangen fra de røde trompeter’. Bo Skjoldborg har skrevet en række anmelderroste romaner, digtsamlinger, børnebøger og fagbøger. De gennemgående motiver i forfatterskabet er en søgen efter frihed og nærvær i forhold til det almindelige hverdagsaktuelle – og væsentlige – liv. I romanen ’Så længe vi er lykkelige’ (2013) er det kærligheden og det moderne menneskes higen efter lykke og egen behovsopfyldelse, der tages under loyal humoristisk og kærlig behandling: 39-årige Jakob lever et lykkeligt liv med et godt job, kæreste og et nyfødt barn. Efter mødet med en ung mand tages livet op til revurdering; er han lykkelig, når det kommer til stykket? I 2003 vakte Bo Skjoldborg pressens bevågenhed ved sammen med børnethrilleren ’Vild flugt’ at sende en helt ny type dialogforum på internettet i luften: ’Maltes hjemmeside’. Forummet var en hjemmeside, hvor børnene kunne skrive sammen med de fiktive personer fra romanens univers, og var en revolutionering af den normale romanlæsesituation: Nu kunne man som læser tale med sin romanfigur, og det, børnene spurgte om, kunne let få indflydelse på de efterfølgende bøger i serien. En historie var ikke bare en historie på 160 sider, men kunne i princippet fortsætte altid. Bo Skjoldborg blev indstillet til prisen ’Årets læseinitiativ’ på Danmarks Pædagogiske Universitet for ideen, og mere end 800 børn har benyttet sig af forummet. I 2004 blev sitet udvidet med nok et forum – ’Mivers mail’ – hvor børnene kan skrive, hvis de føler sig pressede og stressede over noget. Begge fora ligger på www.vild-bog.dk – og støtter op om ’Vild-bøgerne’, der stadig udvides med nye titler og formater (lyd- og e-bøger) Sideløbende med sit skønlitterære forfatterskab har Bo Skjoldborg udgivet de to populære skrivebøger: ’Skriv så de reagerer – på jobbet og i det hele taget’ (2010) og ’Flowskrivning – vejen til flydende skriveprocesser’ (2008). Flowskrivning tager dels afsæt i Mihaly Csikszentmihalyis flowteori, dels i forskning om hjernen, kreativitet og i skriveprocesser (fortrinsvis de to amerikanske universitetsprofessorer Peter Elbow og Robert Boices arbejde). Skjoldborgs interesse i skriveprocesser og faglig skrivning blev vakt, da han under sit arbejde med en fantasyroman blev ramt af en skriveblokering (hør historien på YouTube). Bo Skjoldborg er indehaver af konsulentfirmaet Powerwriting.dk og Forlaget Werther.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Danneskiold-Samsøes Allé 42, 1434 København K
st. th.
Land: Danmark Mobil: 29803462 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

De skønlitterære, Lyrikere, BU-gruppen

Online Referencer:

Udgivelser

Seneste udgivelse: Vild jagt
Forlag: Forlaget Werther
Udgivelsesår: 2014

Vild jagt. Børnethriller. Forlaget Werther 2014