Marie Thøger

Marie Thøger (1923) Er vokset op på en gård i Himmerland og blev under krigen uddannet som lærer på Ranum seminarium. Hendes rejseliv begyndte i 1947, hvor hun i flere år brugte sine sommerferier til praktisk arbejde i lejre forskellige steder i Europa. I 1951 var hun på ophold i et indianerreservat,Passamoquadi, i Maine, USA. 1953/54 deltog hun i et kursus for u-landsarbejdere i Mysore, Sydindien. Under opholdet besøgte hun for første gang Mahatma Gandhis landsby Sevagram i Centralindien. Det blev begyndelsen til en livslang forbindelse med Gandhiarbejde og Ikke-voldstanken. 1965/55 blev hun udsendt til Øst-Pakistan som som rådgiver i literacy-arbejder. Fra 1972 har hun arbejdet med og for Laksmi Ashram, som er en Gandhiskole for landsbypiger i Himalaya, Nordindien.

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Kielshøj 48, 3520 Farum Land: Danmark

Seniorgruppen, BU-gruppen, Faglitterære gruppe

Gammelfestival Det Sidste Suk, festivaltekster

Velkommen til Gammelfestivalen ”Det Sidste Suk.”

Festivalteksterne er ment som et akkompagnement til de ord, der vil lyde under festivalen fra den 6.-10. januar 2010, men også som en selvstændig udgivelse. De 25 medvirkende vil kaste lys over liv og død, om at være ung og gammel. Om at være i live og på vej, og så pludselig ikke længere at være det... Allerførst vil gerontologen få ordet, hvorefter det som en stafet vil blive givet videre mellem forfattere, fortællere, digtere, dramatikere, skuespillere og ganske almindelige mennesker, der måske slet ikke er så almindelige, når det kommer til stykket. Det er i form af skønlitterære tekster, essays, digte og som kommentarer, interviews, levnedsbeskrivelser, erindringer og fortællinger. Nogle af teksterne er publiceret for første gang, mens andre er uddrag fra allerede trykte værker. Det er med andre ord en broget buket, der er samlet under mottoet:

Det er aldrig for sent at blive gammel...

Bogforsidens illustrator: Hanne Svennevig