Henning Kirk

Uddannet læge med speciale i samfundsmedicin. Leder af Gerontologisk Institut 1989-1998, herefter selvstændigt virke som seniorkonsulent, forfatter og foredragsholder. Har som aldringsforsker især interesseret mig for ældrebilleder, holdninger og fordomme knyttet til alder, aldring og alderdom. Har som medlem af Forfatterforeningens seniorgruppe (fra 2013 formand) bl.a. medvirket i erindringsantologier.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Mosegård Park 73, 3500 Værløse Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe, Seniorgruppen

Forlag: Gyldendal Udgivelsesår: 2020

Godt nyt om gamle hjerner

Beskrivelser af hjernens livskarrierer har oftest fokus på nedgang og tab – at man husker dårligere og har svært ved at lære nyt. Denne bog fremhæver alt det, som vi med alderen kan blive bedre til. Det kan rummes i begrebet seniorkompetencer: Evnen til bedre at kontrollere følelser samt udvikling af ændrede tænkemåder, bl.a. til at erkende flere sider af samme sag, til at skabe overblik og til at se detaljer og mønstre i helhedsperspektiv. Disse udviklinger forklares også neurobiologisk ud fra ny forskning om, hvordan hjernens livskarriere kan betragtes som et fortsat byggeprojekt med styrkede og samarbejdende netværk. Bogen beretter også om den nye forskning der viser, at demenssygdom kan forebygges og at demensforekomsten er på retur.