1988, Dragens tab af hoveder
Den unge mand opdager en anden verden end sin egen.

Del på:
Digtsamling, Hovedløst? Litteraturmagasinet Standart nr. 4, 1988 af Per Stounbjerg
Uddrag af anmeldelse: “Her er den klassiske ekspressionismes grænse. Hos Krabat bliver hengivelsen til intensiteten ikke uspaltet nærvær, for tiden og døden står i vejen. Lige fra det første digt, hvor barndommens sikre forvisning om ren væren for jeg var jo straks følges af det retoriske spørgsmål Var jeg ikke? et spørgsmål, der hurtigt får så faretruende konsekvenser at en pedalsk hjulren af sted snarere bliver spedalsk, dødsmærket. Afstanden er der hele tiden. Uanset hvor tæt de elskende sætter sig, kan døden kile sig ind. Krabat fører et gran af ironi ind i snakkesaligheden. En slags postmoderne gestik gør nærvær til simulation. Vi er i en verden af fiktioner. Drama i urskoven lægger afstand til det fortalte med slutsætningen Vi fik glimrende anmeldelser.
Et af bogens sidste digte lyder:
JEG ELSKER / (skriger) tilbage står kun førstnævnte statement
Regibemærkningen viser fint og selvbevidst en naiv ekspressionismes kvaler. Skriget kan ikke stå alene. Der må råbes højere, det skal tydeliggøres, og så dementerer den sig selv. Sproget, afstanden og døden er med. For det er jo netop ikke kun den første ytring, der bliver stående.”
Besøg mig på: