Vibeke Bruun Arildsen

Sidst opdateret: 8. januar 2019
Vibeke Bruun Arildsen

Jeg har skrevet fem ungdomsromaner. De tre af dem er historiske romaner. "Sophie. Dronning af Danmark" handler om den 14-årige Sophie, der i 1572 blev gift med Frederik II og blev Danmarks dronning. "Sommeren på Carlsholm" og "Rejsen til Nørrebro" udspiller sig begge i 1903. De handler om fem unge, hvis liv flettes sammen på forskellig vis. Min seneste roman "Hemmeligheder" handler om Julie på 16 år, der en dag kører væk i sin stedfars bil. Hvorfor mon?
Jeg har desuden oversat 35 bøger - primært romaner for børn og unge - fra svensk og tysk til dansk.
Ja, og så har jeg været rejseleder og dansklærer og arbejdet i skoletjenesten på Karen Blixen Museet og lavet små dokumentarprogrammer for børn på DR og været handikaphjælper og uddannet mig til cand.mag. i dansk og boet i New York og Berlin og Potsdam og Århus og Randers og nu Frederiksberg.

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Falkonervænget 31, 1952 Frederiksberg C Land: DK Mobil: 26511800 E-mail: Klik for at se e-mail

Dansk Oversætterforbund, BU-gruppen

Oversætter fra:

Svensk, Tysk

Oversætter til:

Dansk

Rejsen til Nørrebro

17-årige Hansine er blevet gravid ved et "uheld" og er nødt til at tage til København og opsøge den eneste familie, hun har: sin afdøde søsters mand, Niller, og hans lille datter. Også Peter rejser til storbyen. Med sig har han sin violin og drømmen om at blive en ankerkendt musiker og komponist, så han kan gifte sig med Luises, selv om hun er godsejerens datter, og han kun er søn af en skytte. København er forvirrende og stenhård og helt anderledes end ude på landet. Men det er også et sted, hvor man måske kan gøre sig fri af det man kommer fra forme sin egen skæbne – og blive lykkelig?

Rejsen til Nørrebro er en historisk roman om kærlighed og om at prøve at blive voksen og tage ansvar for sig selv og for, hvordan man påvirker andre. Handlingen udspiller sig i starten af 1900-tallet. Det er en kaotisk tid i Danmark med mange nye strømninger og helt nye spirende muligheder både for unge kvinder og for dem, der ikke er født rige.

Rejsen til Nørrebro er en selvstændig fortsættelse af Sommeren på Carlsholm.

Bogforsidens illustrator: Karin Hald