Per-Olof Johansson

Skriver digte og skriver om kulturhistorie: spånkurve, broncealderlurer, Bonde-Practica. Bonde-Practica egen blog: http://bondepractica.wordpress.com

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Møllevænget 27, 1. mf, 3450 Allerød Land: Danmark Tlf: 48170909 Mobil: 22111827 E-mail: Klik for at se e-mail

Haikugruppen, Lyrikere, Faglitterære gruppe

Flere referencer:
Hjemmeside: http://per-olof.dk
Blog: http://perolofdk.wordpress.com

Udgivelser: http://læsmig.dk
(jo der står æ! - kopier adresse og sæt ind i adressefelt!)

En tid med spånkurve

I dag er en spånkurv nærmest et ukendt begreb i Danmark. Det skulle der så være hjælp mod i Per-Olof Johanssons bog: En tid med spånkurve. Den fortæller, hvordan spånkurve blev lavet i Danmark og af hvem. I Lillerød, som nu kaldes Allerød, blev der lavet spånkurve fra 1902 til 1970, og det er denne historie som er i fokus, for stort set var Lillerød det eneste sted i Danmark, hvor spånkurve blev fremstillet fra A til Z perioden igennem. Det dækkede dog ikke salget i Danmark – mange spånkurve blev af grossister importeret fra Sverige, og de er ikke glemt i beretningen – som ikke er en beretning om et kunsthåndværk. Spånkurven var sin tids plasticpose. Tegninger og fotografier fra dengang fortæller os, at den altid var med i billedet!

..følg link på siden http://per-olof.dk/spaanbog.htm

Bogforsidens illustrator: Foto: Lennart Johansson/ udformning: per-olof.dk