Bernt Stubbe Østergaard

Sidst opdateret: 31. oktober 2023
Bernt Stubbe Østergaard

Forfatterskabet udgår fra et dagligt engagement i klima-, energi- og boligpolitik. Som aktiv senior er jeg foredragsholder, debattør, lokalpolitiker og foreningsaktiv på (for) mange fronter. En livslang fascination af science-fiction og science-facts understøttede en lang karriere indenfor international telekommunikationsforskning og rådgivning. Bogen om Blomsterbørnene griber tilbage i tiden og fremstiller vores kollektive tilværelse i 1970-80'erne, med paralleller tll mange af de kampe, som ungdommen nu samler sig om.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Skodsborg Strandvej 164, 2942 Skodsborg Land: DK Mobil: 22115591 E-mail: Klik for at se e-mail CVR: 29415161

Seniorgruppen, De skønlitterære

Forlag: iNDBLIK Egolibris Udgivelsesår: 2019

Blomsterbørn – livet i landkollektiverne

Anmeldt af Claus Bryld:
Skildringen betegner nærmest en panteistisk, romantisk stræben efter at blive ét med naturen, moder jord, at frigøre sig fra industrisamfundets hamsterhjul og bygge en helt ny verden op. Som sådan er det en god kilde til forståelsen af den side af ungdomsoprøret, som 'blomsterbørnene' og mange kollektiver udgjorde. Og samtidig indskriver det sig i en århundred lang historie om menneskers forsøg på at befri sig fra fremmedstyring ved oprettelse af alternative samfund som f.eks. kolonier med en ofte utopisk drøm om magtfrie rum og ditto menneskelige relationer – "en fælles utopisk vision om et rummeligt, anti-autoritært, kollektivt samfund", som det hedder.
Forfatteren har haft et sjældent stort kildemateriale til sin rådighed, samtidig med at skildringen af kollektivbevægelsen afslører en skarp hukommelse. Derfor er beskrivelsen også meget grundig og detaljeret.