Preben Lilhav

Idehistoriker, f. 1945; underviser ved Folkeuniversitetet 1978-2008; siden 1999 forfatter og forlægger, først med Forlaget Sicana, siden 2008 med internetAkademiet. - Udgivelser af og om Platon, Goethe, Kierkegaard og Nietzsche. - www.internetakademiet.dk

Kontaktoplysninger:

Adresse: Casper Møllers Vej 28, 8240 Risskov Land: Danmark Mobil: 27633839 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe, Aarhusgruppen

Nietzsches kamp med døden

Nietzsches kamp mod døden udgør fortsættelsen til „Den unge Nietzsche og Platons kærlighedstanke“, der udkom tidligere på året. Udvalget dækker årene fra 1876 til 1882, som Nietzsche kaldte sine „friåndsår“, og som omfatter følgende fem værker: Menneskeligt, altformenneskeligt, 1878 - Blandede meninger og sentenser, 1879 - Vandreren og hans skygge, 1880 - Morgenrøde, 1881 - Den muntre videnskab, 1882 (Blandede meninger og Vandreren og hans skygge blev senere udgivet som Menneskeligt, altformenneskeligt II) De fem værker har aldrig tidligere været præsenteret samlet og suppleret med et udvalg af optegnelser, breve m.m., som det er tilfældet her. Samlingen er en videreudvikling af udgaven "Nietzsche, den frie ånd" (Forlaget Sicana 2001), der kun omfattede de tre første af de fem værker.