Steen Neergaard

Sidst opdateret: 18. oktober 2023
Steen Neergaard

Kontaktoplysninger:

Adresse: Sølvpoppelvej 8, 2670 Greve Land: Danmark Mobil: 40311050 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Maatte disse simple Toner

Niels Ravnkildes dagbøger 1853-57 er en fortælling om en ung mands ulykkelige og uopnåelige kærlighed til en smuk, rig købmandsdatter. I stedet for at blive gift med hende, bliver komponisten viet til Rom men erstatningsægteskabet bliver lykkeligt og varer hele livet ud. Heldigvis, for Niels Ravnkilde bliver med årene en samlende skikkelse for danske og skandinaviske kunstnere og turister i Rom, der i sine dagbøger noterer sig livet i stort og småt, dødsfald og fester, sorger og glæder. I dagbøgerne 1853-57 er komponisten Niels Ravnkilde (1823-90) endnu en ung mand, der kæmper for at etablere en anstændig tilværelse ved at give undervisning og komponere småstykker for klaver. Knut Hamsun kunne have brugt Ravnkilde som hovedperson i romanen ”Sult”, så usselt er livet i perioder for Ravnkilde, men i 1856 synes økonomien at ændre sig til det bedre med mange elever i vintermånederne, men også med mindre tid til at komponere i. Dagbøgerne er simpelthen uundværlige for alle Rom- og kunstinteresserede.

Bogforsidens illustrator: Asmus Neergaard