Claus Schjødt

Claus Schjødt
Foto: Kirsten Adler

Beskrivelse:

"Talemåder til enhver lejlighed" (EC Edition 2022) var min debut som romanforfatter. Derudover har jeg skrevet to novellesamlinger, "De bortrejste" og "Stop ved blink".

DE BORTREJSTE (Eksistensen 2018) handler om den store udvandring fra København til provinsen. Om en overflod af skilsmisser og døden set i frøperspektiv. Om at fare vild i sit eget liv og om at vælge sære udveje, når tilværelsen brænder på. Men også om at forsøge at gøre det rigtige. Folk dør, rejser væk, bliver skilt, mister forstanden, overblikket eller deres ståsted. Man møder bl.a. en ung kvinde i IKEA med sort samvittighed, en stressramt fuldmægtig i Standardstyrelsen, en ung romanforfatter i skrivekrise, en datter med døden i hælene og en lektor i litteratur, der frygter at miste andet og mere end evnen til at vinde i badminton.

STOP VED BLINK (Alliken 2016) er femten bevægende, foruroligende og humoristiske noveller fra hverdagen. En advokat genser sit mobbeoffer, da nogen bryder ind i hendes sommerhus. Et impulsivt køb af en hat forandrer en mands liv. En kvinde tager ægteskabet op til overvejelse på sin 40 års bryllupsdag.
"Vi er inde i en verden, hvor de fleste af os føler os hjemme. Samtidig er der i novellerne en sælsom blanding af humor og smerte, af normalitet og galskab, af styrke og svaghed." skrev Arne Mariager i BOGKASSEN.

Medlem af Dansk Forfatterforening siden 2019. Uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus. Deltog i Aarhus Litteraturcenters mentorforløb for forfattere i 2021 samt Aarhus Litteraturcenters masteclass for forfattere i 2020.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Banevej 13, Hansted, 8700 Horsens Land: Danmark Tlf: 75656458 Mobil: 23280132 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Aarhusgruppen, De skønlitterære

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Eksistensen Udgivelsesår: 2018

De bortrejste

Novellesamling

DE BORTREJSTE handler om den store udvandring fra København til provinsen. Om en overflod af skilsmisser og døden set i frøperspektiv. Om at fare vild i sit eget liv og om at vælge sære udveje, når tilværelsen brænder på. Men også om at forsøge at gøre det rigtige.

Fra novellen Skilsmissehuset:

Hector havde også bemærket, at huset var et træhus.

“Hvis nu jeg brænder det af , så er min far og jeg vel nødt til at flytte tilbage til mor, ikke?” grundede han en flimrende varm sommerdag, hvor vi sad klistret op ad hinanden på en træstub i skovkanten. “Jeg tror, jeg kan klare det med én tændstik. Wusch…”

Det var antagelig rigtigt. Hector havde tidligere fortalt mig, at han havde gået til spejder og var erfaren, hvad angik brugen af tændstikker.

“Nej, det tror jeg ikke,” sagde jeg.

“Garanteret! Én tændstik.”

“Ja, men sådan går det ikke alligevel.”

“Det gør det da i hvert fald.”

“Nej. Det, jeg mener, er,” forklarede jeg. “At du og din far ikke får lov til igen at flytte hjem til din mor – ikke engang hvis huset brænder ned til grunden.”

“Det kunne da sagtens være,” sagde Hector.

“Nej, I bliver bare nødt til at finde et andet sted at flytte hen.”

Hector flyttede sin opmærksomhed til stubben under os. En skolopender og et par bænkebidere løb forvirrede rundt om sig selv, da han trak en tot græs ud af en sprække. Så forsvandt de.