Claus Schjødt

Sidst opdateret: 11. januar 2019
Claus Schjødt

Jeg blev medlem af Dansk Forfatterforening i 2019, fordi jeg dét år for første gang forventede at tjene nok på min forfattervirksomhed til at betale for kontingentet. Min første bog, novellesamlingen "Stop ved blink", udkom i 2016. Den udgav jeg på mit eget forlag, Alliken, efter adskillige forgæves forsøg på at komme igennem til de etablerede forlag. Hvilket så alligevel lykkedes i 2018, da min anden novellesamling, "De bortrejste", udkom på forlaget Eksistensen.

DE BORTREJSTE (Eksistensen 2018) handler om den store udvandring fra København til provinsen. Om en overflod af skilsmisser og døden set i frøperspektiv. Om at fare vild i sit eget liv og om at vælge sære udveje, når tilværelsen brænder på. Men også om at forsøge at gøre det rigtige. Folk dør, rejser væk, bliver skilt, mister forstanden, overblikket eller deres ståsted. Man møder bl.a. en ung kvinde i IKEA med sort samvittighed, en stressramt fuldmægtig i Standardstyrelsen, en ung romanforfatter i skrivekrise, en datter med døden i hælene og en lektor i litteratur, der frygter at miste andet og mere end evnen til at vinde i badminton.

STOP VED BLINK (Alliken 2016) er femten bevægende, foruroligende og humoristiske noveller fra hverdagen. En advokat genser sit mobbeoffer, da nogen bryder ind i hendes sommerhus. Et impulsivt køb af en hat forandrer en mands liv. En kvinde tager ægteskabet op til overvejelse på sin 40 års bryllupsdag.
"Vi er inde i en verden, hvor de fleste af os føler os hjemme. Samtidig er der i novellerne en sælsom blanding af humor og smerte, af normalitet og galskab, af styrke og svaghed." skrev Arne Mariager i BOGKASSEN.

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Banevej 13, Hansted, 8700 Horsens Land: Danmark Tlf: 75656458 Mobil: 23280132 E-mail: Klik for at se e-mail

Aarhusgruppen

Besøg mig på:

Forlag: Eksistensen Udgivelsesår: 2018

De bortrejste

Novellesamling

DE BORTREJSTE handler om den store udvandring fra København til provinsen. Om en overflod af skilsmisser og døden set i frøperspektiv. Om at fare vild i sit eget liv og om at vælge sære udveje, når tilværelsen brænder på. Men også om at forsøge at gøre det rigtige.