Annemette Hejlsted

Sidst opdateret: 2. december 2019
Annemette Hejlsted

Jeg er mag.art. og ph.d. i nordisk litteratur. Jeg skriver litteratur om litteratur og er forfatter til en lang række artikler og bøger om litteraturteori, litterære genrer, skønlitterære forfattere og værker. Jeg har igennem en længere årrække undervist og forsket i dansk og nordisk litteratur på flere danske universiteter. Derudover har jeg været adjunkt på Læreruddannelsen Blaagaard-KDAS og lektor i dansk litteratur på Islands Universitet.

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Ryesgade 108 B, st., 2100 København Ø Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Forlag: Samfundslitteratur Udgivelsesår: 2012

Fiktionens genrer

Fiktionens genrer er en indføring i analyse af fiktion. Bogen introducerer til teorier om fiktion og genre, og præsenterer et sæt af analytiske tilgange til fiktion af enhver art. Ved at anlægge en formel vinkel på fiktion og genrer, demonstrerer bogen, hvordan fiktion fungerer i forskellige genrer og retter opmærksomheden mod de vilkår for menings- og betydningsdannelse, som læser og publikum møder i fiktion. Bogen integrerer teorier om fiktion og genrer med et bredt spektrum af analytiske tilgange til specifikke genrer, fx romaner, digte, komedier, spillefilm og billedbøger.

Fiktionens genrer falder i to dele. I første del præsenteres henholdsvis bogens fiktions- og genrebegreb, og de to begrebers historie. Den teoretisk orienterede del af bogen afsluttes med en model til analyse af fiktion. I anden del behandles:

Lyrik
Fortælling (epik)
Drama
Børnelitteratur
Levende billeder

Alle kapitlerne omfatter præsentation af både analytiske begreber og de vigtigste genrer. Anvendelse af analytiske begreber, fx rim, rytme, komposition, plot, fortæller og replik, demonstreres på litteratur og levende billeder.