Annemette Hejlsted

Sidst opdateret: 2. december 2019
Annemette Hejlsted

Jeg er mag.art. og ph.d. i nordisk litteratur. Jeg skriver litteratur om litteratur og er forfatter til en lang række artikler og bøger om litteraturteori, litterære genrer, skønlitterære forfattere og værker. Jeg har igennem en længere årrække undervist og forsket i dansk og nordisk litteratur på flere danske universiteter. Derudover har jeg været adjunkt på Læreruddannelsen Blaagaard-KDAS og lektor i dansk litteratur på Islands Universitet.

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Ryesgade 108 B, st., 2100 København Ø Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Forlag: Samfundslitteratur Udgivelsesår: 2016

Novellen

Noveller deler en række dominerende træk; de er realistiske fiktionstekster med et enstrenget plot, der er koncentreret omkring en begivenhed eller en situation, som sætter spørgsmålstegn ved det velkendte og givne.

Novellen er en indføring i analysen af noveller. Bogen lægger vægt på læsersynsvinklen og sætter fokus på de vilkår for menings- og betydningsdannelse, som novellegenren tilbyder læseren. Bogen sammenkæder en række anerkendte teorier om novellen med nyere teorier om dens enkeltaspekter, herunder fiktion, karakter, plot og begivenhed – og den gennemgår, hvorfor novelle og short story bør ses som betegnelser for den samme genre: novellegenren.

Hvert kapitel giver en grundig indføring i et aspekt af novellegenren, især novellens teori, definition og subgenrer samt novellesamlingen, novellen i andre medier og dens relationer til nabogenrerne fortælling, eventyr, kortprosa og roman. Bogen indeholder desuden et længere kapitel om linjer i novellegenrens litteraturhistorie og afsluttes med en detaljeret model til analyse af noveller, der demonstreres på Karen Blixens ”Den fede mand”.