Henrik Poulsen

Sidst opdateret: 18. februar 2021
Henrik Poulsen

Beskrivelse:

Jeg skriver lærebøger til folkeskolens udskolingstrin, de gymnasiale uddannelser og læreruddannelsen. Mine fag er dansk og medier (cand. mag.), og jeg skriver under mantraet "Litteratur er støbt i sprog og svøbt i medier". Jeg har de senere år kastet mig over webbaserede produktioner, der omfatter tekst og film.

Jeg opfatter min rolle som "go-between" mellem forskning og skolefag og mellem didaktik og kunst. I web-filmen "Lyrikporten - 28 danske digtere" (2016), portrætterer jeg sammen med instruktøren Jørgen Leth 28 nulevende lyrikere, så det på samme tid fremstår som et kunstnerisk udtryk og et didaktisk materiale. Det samme sker med "Sagatid" - et webværk der præsenterer uddrag af islændingesagaerne i en nutidig ramme, hvor 23 nordiske forfattere nyfortolker indholdet.

Jeg har siddet i F-Styrelsen (De faglitterære forfattere i Dansk Forfatterforening) siden 2017, hvor jeg bl.a. har været kursusleder på "Fagforfatter møder Fagforfatter på Hald", engageret i Fagbogens Dag, fungeret som kasserer i 2018 samt især beskæftiget mig med lærebogsforfatterens forandrede vilkår i en digital tidsalder, hvor royalty og ophavsret er truet.

I januar 2019 har jeg overtog formandsposten i Læremiddelgruppen. I september 2020 blev jeg valgt som formand for F-Styrelsen.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Ryttervænget 51, 3520 Farum Land: Danmark Tlf: 20916963 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Læremiddelgruppen, Faglitterære gruppe

Online Referencer:

Forlag: egen udgivelse Udgivelsesår: 2018

Sagatid

Et webværk om islændingesagaerne i en moderne belysning. 23 nordiske forfattere nyfortolker afsnit fra bl.a. Egils saga og Laksdølernes saga. Værket er illustreret af nyoptagne fotografer fra Island, Norge og Grønland. Skabt i samarbejde med Merete Stenum Nielsen og Annette Lassen, Nordisk Institut, Københavns Universitet. Rettet mod dansk og historie i gymnasiet.
Støttet af bl.a. Udlodningsmidlerne, Augustinusfonden og Politikens Fond.
Der er gratis adgang - sagatid.dk.