Anne Holm Christensen

Sidst opdateret: 4. maj 2019
Anne Holm Christensen

Beskrivelse:

Jeg skriver og udgiver bøger, der omhandler det levede liv. Fortællingerne tager udgangspunkt i autentiske personer, og bøgerne indeholder et eller flere menneskers livsfortælling koblet med beskrivelse af den historiske tid, fortællingen foregår i.

Derudover holder jeg foredrag, både fortællende på baggrund af de enkelte bogudgivelser og mere handlingsorienterede i forhold til, hvordan tilhørerne selv kan gå i gang med at skrive deres families eller deres egen historie.

Min baggrund er talrige års arbejde som underviser og rådgiver efterfulgt af studier i historie ved Syddansk- og Københavns Universitet.

Mit næste bogprojekt omhandlen udvandrere til Amerika. De rejste fra Danmark efter år 1900. En introduktion kan læses i Forfatterstafetten i net-tidsskriftet "Erhverv og Kultur", april 2019: https://erhvervogkultur.net/artikel/forfatterstafetten-april-2019/?fbclid=IwAR11lcwd8TvFEiFdNDyLxhe4zsqPqWN7Z-z9y_FjjI5oThuKWljY-GAtoyE

Forlag:

Forlaget Vitae

Forlaget Historia

Kontaktoplysninger:

Adresse: Rugvænget 4 st, 4700 Næstved Land: Danmark Tlf: 42246442 E-mail: Klik for at se e-mail CVR: 32435777

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Forlaget Vitae Udgivelsesår: 2017

St. Thomas-mysteriet – en autentisk familiesaga fra 1800-tallets Vestindien og København

Conrad Sorterup sejler som 23-årig i 1872 til De Vestindiske Øer for at begynde et nyt liv som digter. På skibet møder han Ida, de bliver gift, og sammen får de fem børn. Med beskrivelsen af de to unges og børnenes liv bliver vi vidne til en familiesaga, der viser, at virkeligheden ofte overgår vores fantasi.
I St. Thomas–mysteriet, som bygger på virkelige hændelser, følger vi familien fra rejseeventyrets begyndelse til børnene er blevet unge voksne i København. Livet under palmerne i det varme Vestindien står i voldsom kontrast til resten af børnenes opvækst i det kolde og nok så uvenlige Danmark, hvor de bliver splittet op mellem flere plejefamilier. Hverken deres fars forsvinden eller deres mors indlæggelse på Sankt Hans Hospital er passende emner nogen steder. Et af børnene vokser op hos en malermester, tre hos en kvindelig lærer og den yngste hos en kendt teaterdirektør, hvor datidens store kulturpersonligheder Edvard Brandes, Herman Bang og Holger Drachmann færdes.
Med stor energi og med endnu større modstand fra familie og venner kæmper den ældste søn for at samle sine søskende igen. Dagbøgerne bliver hans faste holdepunkt i den proces.
Bogen bygger både på sønnens dagbøger og på et omfattende historisk kildemateriale. Den er derudover rigt illustreret med samtidige fotos fra både Vestindien og København.