Anja Cetti Andersen

Anja Cetti Andersen
Foto: Steen Brogaard

Beskrivelse:

Uddannet astrofysiker og har, siden studietiden, været optaget af at formidle naturvidenskab til børn og voksne. Ansat som Professor for Offentlighedens Forståelse for Naturvidenskab og Teknologi ved Københavns Universitet. Forsker i kosmisk støv og underviser i fysik og astrofysik på Niels Bohr Institutet.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Rahbeks Alle 32, st. tv., 1801 Frederiksberg Land: Danmark Tlf: 51483688 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Kvindelige Forfattere, Faglitterære gruppe

Online Referencer:

Besøg mig på:

Udgivelser

Bøger

Stjernehimlen – 50+ ting du kan se med en almindelig kikkert, 2022, L&R – med astrofysiker Sune Hermit.

Lyset fra Bohr, 2022, Strandberg Publishing, redaktør.

Hvad skal vi med videnskaben? 2021, Informations Forlag.

Anja C. Andersen fortæller om Big Bang, Rummissioner og Liv på Mars, 2021, Carlsen – med journalist Thomas Brunstrøm og illustrator Bjørn Nørbo Andersen.

En lille bog om Månen, 2019, L&R

Marie Curie – Et lys i mørket, 2018, Cobolt – med tandlæge Frances Andreasen Østerfelt og illustrator Anna Błaszczyk – oversat til tysk, polsk, engelske, romansk og armensk.

En lille bog om Universet, 2016, L&R – på bestsellerlisten for fagbøger i 10 uger.

Undremagasinet, 2015, ANIS – med præst Anna Mejlhede.

Pigen der ville have alting til at forsvinde, 2014, Alvilda – med forfatter Inge Duelund Nielsen og illustrator Lillian Brøgger.

Kometer, 2014, Epsilon – del af serien: Vild med Viden.

Livet er et mirakel, 2012, Politiken – med præst Anna Mejlhede – genudgivet 2019 med
nyt materiale (80 nye sider).

Pigen der ville have en anden fødselsdag, 2012, Alvilda – med forfatter Inge Duelund Nielsen og illustrator Lillian Brøgger.

Pigen der ville give sin mor en stjerne, 2008, DRmultimedia – med forfatter Inge Duelund Nielsen og illustrator Lillian Brøgger. Blev nr. 2 til Orla Prisen. Oversat til Koreansk.

Stjernestunder, 2008, Borgens – med astrofysiker Jan Teuber. Stjernerstøv og Galakser, 2008, DRmultimedia.

Skabt af stjernestøv, 2001, Malling Beck.

Bidrag til bøger:

A Journey: The Near Future, 2022, Nicolai Howalt, Fabrik Books.

Himlen set fra Jorden, 2022, Jakob Andersen, Strandberg Publishing.

Spejlinger ved himlens fod, 2022, Jana Klerk, Fotografico.

Samtale om de to hovedsystemer for verden, det ptolemæiske og det kopernikanske, 2020,
Galileo Galilei, oversat af Conni-Kay Jørgensen, Forlaget Wunderbuch.

Månen – fra den indre verden til det ydre rum, 2018, eds. Lærke Rydal Jørgensen og Marie
Laurberg, Louisiana Publications.

Dannelse på universiteterne, 2017, eds. Steen Nepper Larsen og Jens Raahauge, SOPHIA.

Her er DK, 2017, eds. Meisner A., Hermann I.C., Harbsmeier H.S., Brøndum.

Verdensbilledet i forandring, 2016, eds. Bruun L., Fynbo J.F.U. & Quaade M., Forlaget Epsilon.

Er der nogen?, 2013, eds. Halvorsen N. & Christensen J., Forlaget Aros.

Bohr på ny, 2013, eds. Bruun L. & Åserud F., Forlaget Epsilon.

Slip din viden løs – håndbog i fagligformidling, 2013, videnskab.dk.

Dansk astronomi i kikkerten, 2010, eds. Bruun L. & Pedersen K., Forlaget Epsilon.

Nærmest lykkelig i nørdland, 2009, ed. Toft D., Gyldendals Forlag.

Dømt til at skabe, 2009, ed. Østlund B., Forlaget Heatherhill.

Demens den anden frekvens, 2008, ed. Nosh A., Fænø Lighthouse.

Solsystemet – fra altings oprindelse til livets opståen, 2006, Geologisk Museum.

Fysik i perspektiv – Meteoritter, 1998, Gymnasie Fysiklærerforeningen.