Claus Schjødt

Claus Schjødt
Foto: Kirsten Adler

Beskrivelse:

"Talemåder til enhver lejlighed" (EC Edition 2022) var min debut som romanforfatter. Derudover har jeg skrevet to novellesamlinger, "De bortrejste" og "Stop ved blink".

DE BORTREJSTE (Eksistensen 2018) handler om den store udvandring fra København til provinsen. Om en overflod af skilsmisser og døden set i frøperspektiv. Om at fare vild i sit eget liv og om at vælge sære udveje, når tilværelsen brænder på. Men også om at forsøge at gøre det rigtige. Folk dør, rejser væk, bliver skilt, mister forstanden, overblikket eller deres ståsted. Man møder bl.a. en ung kvinde i IKEA med sort samvittighed, en stressramt fuldmægtig i Standardstyrelsen, en ung romanforfatter i skrivekrise, en datter med døden i hælene og en lektor i litteratur, der frygter at miste andet og mere end evnen til at vinde i badminton.

STOP VED BLINK (Alliken 2016) er femten bevægende, foruroligende og humoristiske noveller fra hverdagen. En advokat genser sit mobbeoffer, da nogen bryder ind i hendes sommerhus. Et impulsivt køb af en hat forandrer en mands liv. En kvinde tager ægteskabet op til overvejelse på sin 40 års bryllupsdag.
"Vi er inde i en verden, hvor de fleste af os føler os hjemme. Samtidig er der i novellerne en sælsom blanding af humor og smerte, af normalitet og galskab, af styrke og svaghed." skrev Arne Mariager i BOGKASSEN.

Medlem af Dansk Forfatterforening siden 2019. Uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus. Deltog i Aarhus Litteraturcenters mentorforløb for forfattere i 2021 samt Aarhus Litteraturcenters masteclass for forfattere i 2020.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Banevej 13, Hansted, 8700 Horsens Land: Danmark Tlf: 75656458 Mobil: 23280132 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Aarhusgruppen, De skønlitterære

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Alliken Udgivelsesår: 2016

Stop ved blink

Novellesamling

“Vi er inde i en verden, hvor de fleste af os føler os hjemme. Samtidig er der i novellerne en sælsom blanding af humor og smerte, af normalitet og galskab, af styrke og svaghed,” skrev Arne Mariager i BOGKASSEN.

Fra novellen Bertel går global:

”Ønsker I at dø?”

Nå, den forstod de. Nu ser de begge gennemført skrækslagne ud.

”Næ… nej, for fanden,” stammer ham i førersædet.

”Shit mand!” stønner den anden.

”Nej, vel,” siger Bertel. ”Selvfølgelig gør I ikke det. Men så kan I vel for pokker også begribe, at I er nødt til rydde op efter jer og kræve, at alle andre gør det samme. Nogen må gå forrest – sortere affald, støtte den vedvarende energi, købe økologiske varer. Og det kan da godt ske, det kommer til at koste os alle lidt på velfærdskontoen. Men hvis der er nogen, der har råd til det, så er det da os i den rige del af verden. Har jeg ikke ret?”

”Eh, jo.”

”Er du enig?” Bertel retter blikket mod knægten med solbrillerne. Fyren har det tilsyneladende med at lade den anden svare for selv at køre på frihjul.

”Ja, ja.” Knægtens hoved vipper ivrigt hid og did, som sad det på toppen af en slatten fjeder. ”Jeg er vildt enig.”

”Godt.” Bertel sukker tilfreds. ”Jeg tænkte jo nok, at jeg kunne snakke fornuft med sådan et par fyre som jer.”