Michael Svennevig

Michael Svennevig
Foto: Louise Windfeldt

Forfatter og dramatiker.

Jeg har skrevet 5 romaner, 11 portrætsamtalebøger - og 25 teaterstykker, hvoraf monologen "Bag de blå bjerge", udkom i bogform i 2011 og "Teater i Træstubben" i 2014. Har bidraget til 3 antologier og oversat en digtsamling.
Etablerede Forlaget Epigraf i 2008 og har siden udgivet egne og andres bøger - i alt 22 udgivelser fordelt på skøn- og faglitteratur samt lyrik. Boglanceringerne sker i forbindelse med de årlige festivaler i august.

Mine to første romaner "Lyspletter"(2002) og "I forlængelse af koens horn"(2004) lanceredes i Rundetårn som bearbejdede musikalske fortællinger.

Romanen "Ørkendrømme" (2008) lanceredes med "Ørkenshow" på Teatret ved Sorte Hest.

”"Hegn", en teaterforestilling” om en irakisk, kurdisk digter –og afvist asylansøger, kom op på Teatret ved Sorte Hest i juni 2008 og blev bestemmende for mit videre flygtninge-engagement.

Antologien "Gammelbogen I" (2010) "Gammelbogen II" (2014) blev begge fulgt til dørs med Gammelfestivaler på henholdsvis Vesterbro og Frederiksberg. Derimellem udkom romanen "Giv mig liv" (2011) om at være fanget imellem hemmeligheder, men også om en bortadopteret søster og mødet med hende 30 år senere. Opført som teaterforestilling samme år i Apostelkirken på Vesterbro.

I 2014 udkom romanen "Persiske ørne" skrevet sammen med Sam Nik. Teaterversionen opførtes samme efterår i Vesterbro Naturværksted.

Siden 2011 har jeg lavet portrætsamtalebøger. Det startede med en samtale med skuespillerinden Vera Gebuhr til "Gammelbogen I" (2010) og resulterede i den første portrætsamtalebog "Drømme og visioner, portrætsamtaler om at ville og kunne" (2011), hvor jeg satte en lang række kunstnere stævne. Efterfølgeren "Ude på kanten, portrætsamtaler om at turde" (2014) handlede om at satse sig selv. Det fortsatte med "Med og uden smykker" (2016). I 2017 udkom "Ja tak, til kaffe" og "Et menneske bliver først til, når det fortælles". "Billeder af liv" udkom i 2018 - og var samtidig 3. og sidste del af en triologi bestående af samtaler & digte. Senest er udkommet "Livets gang i HF Prøvekluden" (2019) - en bog om grønt liv og fællesskab.

Fra 2007 har jeg stået for de udendørs litterære havefester i Dansk PENs regi. I 2008 blev det udvidet til en decideret festival. Den seneste festival "MØD VERDEN" er netop afsluttet. Men festivalerne fortsætter...

Modtog Drassows hæderslegat af Dansk Forfatterforening i 2012.

Seneste festivaler:

MØD VERDEN
Om at være der, når det gælder
9. - 18. august 2019
5 bydele med 90 kunstnere:
Vesterbro, Amager, Vanløse, Østerbro og Christianshavn

BILLEDER AF LIV
Jubilæumsfestival
10. - 19. august 2018
- i 5 bydele: Vesterbro, Amager, Vanløse, Østerbro og Christianshavn. Med 80 kunstnere

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Viborggade 30, 5. tv., 2100 København Ø Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

De skønlitterære

Besøg mig på:

Forlag: Epigraf Udgivelsesår: 2014

Gammelbogen II

I vinteren 2013/14 besøgte redaktøren Michael Svennevig plejehjemmet Tusindfryd, hvor han satte sig i onsdagsbaren og faldt i snak med beboere, personale og frivillige. Det blev til en gammelreportage fuld af summende liv, og det greb om sig. 35 forfattere tog imod invitationen til at skrive om levet liv. Om hvordan vi forholder os til livet og døden.

I Gammelbogen II er der tekster af: BennyAndersen, Pia Tafdtrup, Jonas (14 år), Dorte Karrebæk, Ruban Arockiam, Lise Bidstrup, Maja (7 år), Sven Holm, Qaali Schmidt-Sørensen, Henning Kirk, Pia Sigmund, Anne Marie Helger, Anne Leonora Blaakilde, Jens Blendstrup, Ellen Heiberg, Simone (11 år), Lise Rønnebæk, Kirsten Thorup, Birgitte Jørkov, Lotte Arnsbjerg, Charlotte Strandgaard, Milena Rudez, Rose Marie Tillisch, Henning Carlsen, Anne Hjælmsø, Hanne Marie Svendsen, Trisse Gejl, Klaus Slavensky, Karsten Wraae Larsen, Stine Bitsch-Larsen, Simon Fruelund, Vibeke Marx, Palle Kjærulff-Schmidt, Malene Fenger-Grøndahl og Henrik Juul Jensen

Bogforsidens illustrator: Shohreh Shahrzad/Alan pary

Fotograf: Alan Pary