Michael Svennevig

Michael Svennevig
Foto: Louise Windfeldt

Forfatter og dramatiker.

Jeg har skrevet 5 romaner, 11 portrætsamtalebøger - og 25 teaterstykker, hvoraf monologen "Bag de blå bjerge", udkom i bogform i 2011 og "Teater i Træstubben" i 2014. Har bidraget til 3 antologier og oversat en digtsamling.
Etablerede Forlaget Epigraf i 2008 og har siden udgivet egne og andres bøger - i alt 22 udgivelser fordelt på skøn- og faglitteratur samt lyrik. Boglanceringerne sker i forbindelse med de årlige festivaler i august.

Mine to første romaner "Lyspletter"(2002) og "I forlængelse af koens horn"(2004) lanceredes i Rundetårn som bearbejdede musikalske fortællinger.

Romanen "Ørkendrømme" (2008) lanceredes med "Ørkenshow" på Teatret ved Sorte Hest.

”"Hegn", en teaterforestilling” om en irakisk, kurdisk digter –og afvist asylansøger, kom op på Teatret ved Sorte Hest i juni 2008 og blev bestemmende for mit videre flygtninge-engagement.

Antologien "Gammelbogen I" (2010) "Gammelbogen II" (2014) blev begge fulgt til dørs med Gammelfestivaler på henholdsvis Vesterbro og Frederiksberg. Derimellem udkom romanen "Giv mig liv" (2011) om at være fanget imellem hemmeligheder, men også om en bortadopteret søster og mødet med hende 30 år senere. Opført som teaterforestilling samme år i Apostelkirken på Vesterbro.

I 2014 udkom romanen "Persiske ørne" skrevet sammen med Sam Nik. Teaterversionen opførtes samme efterår i Vesterbro Naturværksted.

Siden 2011 har jeg lavet portrætsamtalebøger. Det startede med en samtale med skuespillerinden Vera Gebuhr til "Gammelbogen I" (2010) og resulterede i den første portrætsamtalebog "Drømme og visioner, portrætsamtaler om at ville og kunne" (2011), hvor jeg satte en lang række kunstnere stævne. Efterfølgeren "Ude på kanten, portrætsamtaler om at turde" (2014) handlede om at satse sig selv. Det fortsatte med "Med og uden smykker" (2016). I 2017 udkom "Ja tak, til kaffe" og "Et menneske bliver først til, når det fortælles". "Billeder af liv" udkom i 2018 - og var samtidig 3. og sidste del af en triologi bestående af samtaler & digte. Seneste er udgivelse: "Livets gang i HF Prøvekluden" (2019) - en bog om grønt liv og fællesskab.

Fra 2007 har jeg stået for de udendørs litterære havefester i Dansk PENs regi. I 2008 blev det udvidet til en decideret festival. Den seneste festival hed "MØD VERDEN". Men festivalerne fortsætter... og den næste festival offentliggøres ultimo maj 2020.

Modtog Drassows hæderslegat af Dansk Forfatterforening i 2012.

Seneste festivaler:

MØD VERDEN
Om at være der, når det gælder
9. - 18. august 2019
5 bydele med 90 kunstnere:
Vesterbro, Amager, Vanløse, Østerbro og Christianshavn

HVOR REGNBUEN ENDER
Om engagement og visioner.
7.-16. august 2020
5 bydele med 80 kunstnere:
Vesterbro, Amager, Vanløse, Østerbro og Christianshavn

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Viborggade 30, 5. tv., 2100 København Ø Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

De skønlitterære

Besøg mig på:

Forlag: Epigraf Udgivelsesår: 2014

Gammelbogen II

Død og hygge på plejehjemmet.

I vinteren 2013/14 besøgte jeg plejehjemmet Tusindfryd, hvor jeg satte sig i onsdagsbaren og faldt i snak med beboere, personale og frivillige. Det blev til en gammelreportage fuld af summende liv, og det greb om sig. 35 forfattere tog imod invitationen til at skrive om levet liv. Om hvordan vi forholder os til livet og døden.

I Gammelbogen II er der tekster af: Benny Andersen, Pia Tafdtrup, Jonas (14 år), Dorte Karrebæk, Ruban Arockiam, Lise Bidstrup, Maja (7 år), Sven Holm, Qaali Schmidt-Sørensen, Henning Kirk, Pia Sigmund, Anne Marie Helger, Anne Leonora Blaakilde, Jens Blendstrup, Ellen Heiberg, Simone (11 år), Lise Rønnebæk, Kirsten Thorup, Birgitte Jørkov, Lotte Arnsbjerg, Charlotte Strandgaard, Milena Rudez, Rose Marie Tillisch, Henning Carlsen, Anne Hjælmsø, Hanne Marie Svendsen, Trisse Gejl, Klaus Slavensky, Karsten Wraae Larsen, Stine Bitsch-Larsen, Simon Fruelund, Vibeke Marx, Palle Kjærulff-Schmidt, Malene Fenger-Grøndahl og Henrik Juul Jensen

Bogforsidens illustrator: Shohreh Shahrzad/Alan pary

Bagsidefoto af Alan Pary fra Gammelbbogen II

Farvefotos på omslag og grafisk bearbejdede s/h-fotos i bogen er alle af Alan Pary

Læs prologen af Benny Andersen

samt 6 andre bidrag af

Jonas, 14 år

Lise Bidstrup

Qaali Schmidt-Sørensen

Jens Blendstrup

Rose Marie Tillisch

og Henning Carlsen

– og indledningen til Michael Svennevigs Gammelreportage fra Plejehjemmet Evigfryd. Gammelreportagen udgør bogens 2. halvdel og er samtaler med beboere, personale og frivillige. Om liv og død. Om fiskefrikadeller, kaviar og gangstativer.

Her er endnu et uddrag fra Gammelreportagen.

——————————————————–

PRESSE:

Fin anmeldelse i “Sygeplejersken”: “Rørende, morsom og indimellem virkelig velskrevet”: “35 forfattere fra Benny Andersen til Simone på 11 år giver deres helt egen fortolkning af at være gammel. At blive gammel, at have gamle forældre, og hvordan man ser ud, når man er gammel. Børnene er sjove, som sædvanlig. ”Kender du nogen, der er gammel?” spørger redaktøren – ”i Brugsen og i skoven,” svarer den fireårige dreng. ”Hvad laver de gamle mennesker?” –  ”drikker vand, så de ikke dør hurtigt … måske spiser de os … hvis de er sultne,” svarer den seksårige dreng. Indlæggene er korte, gode som godnathøjtlæsning for voksne eller til undervisningsbrug på sundhedsuddannelserne. Bogens redaktør har været på besøg på et plejehjem, og her har han siddet i onsdagsbaren, hvor han har talt med beboerne. Resultatet blev en reportage, som senere fik selskab af indlæg fra forfatterne fra Gammelbogen I og nogle nye bidragydere. Rørende, morsom og indimellem virkelig velskrevet.” Læs hele anmeldelsen.

Den rosende lektørudtalelse er krydret med ord som “fine” og “fremragende”.

Svennevig udgiver bøger og laver festival

Læs fagbladet FOAs 3 siders farvereportage: side 12 og 3.

Død og hygge på Betaniahjemmet

Se fotos og læs mere om Gammelfestivalen.

Se programmet for festivalen.

Se Gammelfilmen:

Om at være med på

Gammelfestivalen Død og hygge på plejehjemmet:

Sammendrag fra Gammelfestivalen: