Michael Svennevig

Foto: Louise Windfeldt

Beskrivelse:

Forfatter og dramatiker.

Jeg har skrevet 5 romaner, 11 portrætsamtalebøger - og 25 teaterstykker, hvoraf monologen "Bag de blå bjerge", udkom i bogform i 2011 og "Teater i Træstubben" i 2014. Har bidraget til 3 antologier og oversat en digtsamling.
Etablerede Forlaget Epigraf og fungerede som redaktør og forlægger i årene 2008-2019. Det blev til udgivelse af såvel egne som andes værker - i alt knap 30 udgivelser fordelt på skøn- og faglitteratur samt lyrik. Boglanceringerne skete i forbindelse med de årlige festivaler i august.

Mine to første romaner "Lyspletter"(2002) og "I forlængelse af koens horn"(2004) lanceredes i Rundetårn som bearbejdede musikalske fortællinger.

Romanen "Ørkendrømme" (2008) lanceredes med "Ørkenshow" på Teatret ved Sorte Hest.

"Hegn", en teaterforestilling om en irakisk, kurdisk digter –og afvist asylansøger, kom op på Teatret ved Sorte Hest i juni 2008 og blev bestemmende for mit videre flygtninge-engagement.

Antologien "Gammelbogen I" (2010) "Gammelbogen II" (2014) blev begge fulgt til dørs med Gammelfestivaler på henholdsvis Vesterbro og Frederiksberg. Derimellem udkom romanen "Giv mig liv" (2011) om at være fanget imellem hemmeligheder, men også om en bortadopteret søster og mødet med hende 30 år senere. Opført som teaterforestilling samme år i Apostelkirken på Vesterbro.

I 2014 udkom romanen "Persiske ørne" skrevet sammen med Sam Nik. Teaterversionen opførtes samme efterår i Vesterbro Naturværksted.

Siden 2011 har jeg lavet portrætsamtalebøger. Det startede med en samtale med skuespillerinden Vera Gebuhr til "Gammelbogen I" (2010) og resulterede i den første portrætsamtalebog "Drømme og visioner, portrætsamtaler om at ville og kunne" (2011), hvor jeg satte en lang række kunstnere stævne. Efterfølgeren "Ude på kanten, portrætsamtaler om at turde" (2014) handlede om at satse sig selv. Det fortsatte med "Med og uden smykker" (2016). I 2017 udkom "Ja tak, til kaffe" og "Et menneske bliver først til, når det fortælles". "Billeder af liv" udkom i 2018 - og var samtidig 3. og sidste del af en triologi bestående af samtaler & digte. Seneste er udgivelsen: "Livets gang i HF Prøvekluden" (2019) - en bog om grønt liv og fællesskab.

Fra 2007 har jeg stået for de udendørs litterære havefester i Dansk PENs regi.
I 2008 blev det udvidet til en decideret festival.
Den seneste festival hed "KÆRLIGHED? Festival om drømme og fællesskab "- og var den 16. festival. Men festivalerne fortsætter i år for 17. år, hvor overskriften er:
VERDEN ER FULD AF VEJE
Festival om drømme og portrætter
3, -14. august 2024
5 bydele med 100 kunstnere.

Modtog Drassows hæderslegat af Dansk Forfatterforening i 2012.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Viborggade 30, 5. tv., 2100 København Ø Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

De skønlitterære

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Epigraf Udgivelsesår: 2017

Ja tak, til kaffe. Samtaler & digte

8 Samtaler & 11 digte.

Om engagement og medmenneskelighed.

Samtaler med:
Bent Melchior:
”Jeg synes, at det er fantastisk at blive gammel. Om engagement og ansvar ”
Mads Nygaard:
”Med og uden lagkage. Om Venligboere, fobier og drømme”
Depp Mattock (Syrien):
”Jeg havde aldrig troet at jeg selv skulle blive flygtning”
Lotte Arnsbjerg:
”Lyset i birkegrenene. Om manglende bremseklodser og stor poesi”
Ruban Arockiam (Indien):
”Julenat i Herlev. Om medmenneskelighed, penge og følelser”
Andreas Rasmussen:
”Your white skin is your dress. Om Færøerne og Bangladesh”
Søren Valente Ovesen:
”Den Store Leder og det lille teater. Om Teatergruppen BATIDA og om at rejse ud”
Nargiz Galib Andersen (Aserbajdsjan):
”Om at have mange meninger. Om sprog og farver”

Digte af:
Cindy Lynn Brown: "Knurhår",
Viggo Madsen: "Tiden er her endnu",
Tomas Lagermand Lundme:
"At være fri lyder som noget, man kun siger til heste",
Salim Abdali: "København" og "Samarkand",
Niels Hav: "Kvinderne i København",
Kenneth Krabat: "KAFFE I og III",
Aleksandar Šajin: "Coffee and cigarettes"
og Charlotte Strandgaard: "To kvinder".

Illustration: Nargiz Galib Andersen. Layout: Shohreh Shahrzad

Bogen er tænkt som en selvstændig udgivelse, men er udsprunget af JA TAK, TIL KAFFE, en festival i 4 bydele i København med 50 kunstnere fra nær og fjern, 11. – 20. august 2017 – og udkom derfor til festivalåbningen. Det er 2. del af en trilogi med Samtaler & digte, der startede med udgivelsen af ”Med og uden smykker, Samtaler & digte” i 2016.

UDDRAG:

Læs samtalen med Bent Melchior:”Jeg synes, at det er fantastisk at blive gammel. Om engagement og ansvar  – og om at se ind i fremtiden.”

Kan også høres som podcast i to dele: 1. del 2. del

PRESSE:

“Michael Svennevig taler med otte kulturpersonligheder om engagement og medmenneskelighed. Livskloge og jordnære samtaler til læsere, der er interesserede i andres erfaringer… blandt andre overrabbiner Bent Melchior, venligbo Mads Nygaard, skuespiller m.m. Lotte Arnsbjerg og journalist-studerende og syrisk flygtning Depp Mattock om taknemme-lighed, glæde og om hvordan livet forme sig på en anden måde end forventet. Samtalerne er omkranset af elleve digte af blandt andre Viggo Madsen og Cindy Lynn Brown…”

“Et grundlæggende humanistisk livssyn er basis for disse samtaler mellem mennesker, der tænker over verden, og hvordan de selv bidrager til den… Det fremgår hvordan, og i hvilken grad de kender hinanden, og det er godt, for tonen er meget personlig i flere af samtalerne. Vi møder interessante synsvinkler, og det bliver rent poetisk i samtalen med flygtningen Depp Mattock: “Jeg forsøger stadig at blive smittet af lykken”. Digtene er meget forskellige i emne og stil, men virker som små appetitvækkere mellem samtalerne.”

Christina Andersen, Bibliotekernes lektørudtalelse.

»Kaffefestival« i København