Sidst opdateret: 19. februar 2024
Foto: Louise Windfeldt

Forfatter og dramatiker.

Jeg har skrevet 5 romaner, 11 portrætsamtalebøger - og 25 teaterstykker, hvoraf monologen "Bag de blå bjerge", udkom i bogform i 2011 og "Teater i Træstubben" i 2014. Har bidraget til 3 antologier og oversat en digtsamling.
Etablerede Forlaget Epigraf og fungerede som redaktør og forlægger i årene 2008-2019. Det blev til udgivelse af såvel egne som andes værker - i alt knap 30 udgivelser fordelt på skøn- og faglitteratur samt lyrik. Boglanceringerne skete i forbindelse med de årlige festivaler i august.

Mine to første romaner "Lyspletter"(2002) og "I forlængelse af koens horn"(2004) lanceredes i Rundetårn som bearbejdede musikalske fortællinger.

Romanen "Ørkendrømme" (2008) lanceredes med "Ørkenshow" på Teatret ved Sorte Hest.

"Hegn", en teaterforestilling om en irakisk, kurdisk digter –og afvist asylansøger, kom op på Teatret ved Sorte Hest i juni 2008 og blev bestemmende for mit videre flygtninge-engagement.

Antologien "Gammelbogen I" (2010) "Gammelbogen II" (2014) blev begge fulgt til dørs med Gammelfestivaler på henholdsvis Vesterbro og Frederiksberg. Derimellem udkom romanen "Giv mig liv" (2011) om at være fanget imellem hemmeligheder, men også om en bortadopteret søster og mødet med hende 30 år senere. Opført som teaterforestilling samme år i Apostelkirken på Vesterbro.

I 2014 udkom romanen "Persiske ørne" skrevet sammen med Sam Nik. Teaterversionen opførtes samme efterår i Vesterbro Naturværksted.

Siden 2011 har jeg lavet portrætsamtalebøger. Det startede med en samtale med skuespillerinden Vera Gebuhr til "Gammelbogen I" (2010) og resulterede i den første portrætsamtalebog "Drømme og visioner, portrætsamtaler om at ville og kunne" (2011), hvor jeg satte en lang række kunstnere stævne. Efterfølgeren "Ude på kanten, portrætsamtaler om at turde" (2014) handlede om at satse sig selv. Det fortsatte med "Med og uden smykker" (2016). I 2017 udkom "Ja tak, til kaffe" og "Et menneske bliver først til, når det fortælles". "Billeder af liv" udkom i 2018 - og var samtidig 3. og sidste del af en triologi bestående af samtaler & digte. Seneste er udgivelsen: "Livets gang i HF Prøvekluden" (2019) - en bog om grønt liv og fællesskab.

Fra 2007 har jeg stået for de udendørs litterære havefester i Dansk PENs regi.
I 2008 blev det udvidet til en decideret festival.
Den seneste festival hed "KÆRLIGHED? Festival om drømme og fællesskab "- og var den 16. festival. Men festivalerne fortsætter i år for 17. år, hvor overskriften er:
VERDEN ER FULD AF VEJE
Festival om drømme og portrætter
3, -14. august 2024
5 bydele med 100 kunstnere.

Modtog Drassows hæderslegat af Dansk Forfatterforening i 2012.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Viborggade 30, 5. tv., 2100 København Ø Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

De skønlitterære

Besøg mig på:

Forlag: Epigraf Udgivelsesår: 2019

Livets gang i HF Prøvekluden

"Dette er ikke en havebog med gennemgang af latinske navne på planter og blomster. I min egen have gror der primært menneskelige relationer, og jeg betragter kolonihaven som et sted, hvor mennesker mødes på kryds og tværs. Bogen handler om de relationer vi har til hinanden – og vore haver.
40 forfattere har taget imod invitationen til at beskrive det. De har fået frie hænder, og det er der kommet en favnfuld frodige fortællinger og digte ud af.
Sideløbende har jeg fotograferet og talt med kolonister fra syv til 80 år om, hvad de bruger haverne til.
Jeg vil blæse i hornet og hejse flaget for kolonihave-bevægelsen og byde indenfor i HF Prøvekluden, der er alle og ingen steder. En kolonihave placeret lige i hjertet."

ANMELDELSER:

“Det er en usædvanlig jubilæumsbog, for den fokuserer ikke på fortiden og historien, men på livet i en haveforening… Bogen rummer indlæg fra 40 forskellige kulturpersonligheder, der har været på besøg i haveforeningen, og bagefter har udtrykt, hvad de mener om det liv, som de har oplevet der. Det er blevet til en blanding af essays, noveller og digte med overskrifter som Gæstfrihederne (Tomas Lagermand Lundme), Havens pris (Jytte Abildstrøm), Det lille hus på prærien (Mette Frank), I farmors kolonihavehus (Anne Nielsen), Havelågen (Jeanne Freytag), Fra 2000 til 154 kvadratmeter (Birte og John Andersen) osv. osv…Det er måske den eneste jubilæumsbog af den type, som nogensinde bliver lavet, men jeg er sikker på, at der er mange haveforeninger og kolonihavedyrkere, som vil nikke genkendende til det der står i bogen – hvis ikke alle.”

Grethe Bjerregaard, HAVEBLADET, oktober 2019. Læs hele anmeldelsen.

Boganmeldelse i HAVEBLADET, oktober 2019

”Livet er storslået og trivielt – også i en kolonihave. Alle har sin egen forestilling om hvad en kolonihave er, men med i den er gerne øl, fællesskab, køkkenhave, kaffe, flag, hygge danskhed og sangen ’Mormors kolonihavehus’. Dén forestilling bliver der ikke for alvor rokket ved i den samling af essays, noveller og digte over kolonihavelivet som forfatter og dramatiker Michael Svennevig har samlet i ”Livets gang i HF Prøvekluden”. Selv om det er en dramatiker som står bag bogen, er den ikke ret dramatisk. Men hvem vil også have drama i sin kolonihave?”

Lars Lindegaard Thorsen, GRØNT MILJØ, november 2019. Læs hele anmeldelsen.

Anmeldelse i GRØNT MILJØ, november 2019

Reportage i HAVEBLADET, august 2019.

Reportage i HAVEBLADET, august 2019. 1. side

Reportage i HAVEBLADET, august 2019, 2. side.

Bidragende forfattere:

Thulla C. Wamberg

Karsten Wraae Larsen

Laura Kamis Wrang

Foto fra bogen. Jerry fotograferet af Michael Svennevig.

Ud over de 40 forfatterbidrag kan man i bogens havereportage bl.a. møde Jerry, der fortæller om sin havelåge, men også om den dag, da hans liv blev slået fra hinanden, men som han slutter med at sige: “Haven kurrerer det hele.” Læs mere og hør festivalpodcasten med Jerry.

Foto af Sebastian Mandel

Bjørn & Anne Sophie fotograferet af Sebastian Mandel.

Der er også en samtale med  to vordende kolonister: Bjørn & Anne Sofie, der et år inden de selv fik have, fortalte om deres drømme og forventninger til at få have. Her er hele samtalen fra bogen.