Gurli Marie Kløvedal

Sidst opdateret: 8. februar 2023
Gurli Marie Kløvedal

Gurli Marie Kløvedal er en dansk journalist og forfatter, der skriver eksistentielle spændingsromaner.

Som datter af langfartskaptajn og forfatter Troels Kløvedal og læge Ruth Hagerup Andersen er hun vokset op blandt forskellige besætninger og i skiftende kulturer, hvilket har sat sig som en dyb nysgerrighed over de valg, vi træffer, og de liv, vi lever.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Sundbyøster, 2300 København S. Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

De skønlitterære
Forlag: Grønningen 1 Udgivelsesår: 2023

Bidemærker

Kan man lyve døden væk?

Det er, hvad Michael, en af romanens tre fortællere, forsøger at gøre. Ikke fordi han vil lyve, men fordi sandheden er for ubærlig.

Bidemærker handler om løgn - løgnens logik, natur og konsekvenser - men den handler også om kærlighed, omsorg, tvivl og tilgivelse.

Bidemærker er en roman om mellemrummet mellem hvide løgne og sandhed og om børn og træer, der indimellem er klogere end alle andre.

Da Michael mister sit livs kærlighed, Wilhelmine, kan han ikke få sig selv til at fortælle det til sønnen Hektor på fire år. Sandheden slår knuder på tungen, dagene går, og mor kommer ikke hjem fra sin forretningsrejse.

Langsomt opbygger Michael en verden til Hektor, hvor hun stadig lever. Hun skriver til ham, sender ham gaver og beundrer de tegninger, han tegner i børnehaven. Men noget er helt galt, det fornemmer Hektor godt, han ved bare ikke hvad, og mens han undertrykker savnet, tester han sin omverden med bid og fantasifulde historier.

Da Wilhelmines søster Alberte dukker op i Michaels og Hektors liv begynder alting at skifte plads. Hektor ser sin mor i Alberte og Alberte sin søster i Hektor, men Alberte har været på langfart og er stadig på flugt fra en fortid og et brud med Wilhelmine og Michael. Kan skårene mellem de voksne i familien nogensinde klinkes?