File Not Found

The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Please try the following:

• Check your spelling
  • Return to the home page
  • Click the Back button

Flemming Madsen Poulsen

Sidst opdateret: 4. maj 2017
Flemming Madsen Poulsen

Beskrivelse:

Født 10. december 1947 i Frederiksværk og opvokset i en ganske almindelig ufaglært socialdemokratisk orienteret familie. Pengene var små og bøgerne få. Skoledebuten blev min første åbenbaring. Her var et sted, hvor man kunne få lov til at grave sig ned i noget så unyttigt som bøger, læse, skrive, regne, tegne osv., uden at man forsømte noget. Og det var tilmed sjovt. Anden åbenbaring skete i løbet af anden realklasse, hvor en ganske ung dansklærer formidlede problemstillingerne hos Henrik Ibsen i stykket ”Vildanden”. Herefter måtte jeg læse Ibsens øvrige skuespil. Det var sager. Kort herefter fulgte tredje åbenbaring. Det var, da jeg formastede mig til at fortsætte mine unyttige gøremål i gymnasiet. Det var i 1965, og vi var kun ganske få fra egentlige arbejderhjem. Det fik vi sandelig også at føle på mange måder. Men min dansk-, historie- og religionslærer Kirsten Røder var fantastisk til at få mig til at se dybderne i forskellig slags litteratur. Her blev dørene slået op på vid gab ind til de litterære oplevelser! Jeg slugte det ene værk efter det andet – formentlig uden større kritisk filter. Vigtigst var dog, at jeg dengang besluttede, at jeg ville være digter. Intet mindre. Som sagt, så gjort. En digtsamling blev afsendt til Gyldendal allerede i 3. g. Men til min store skuffelse blev manuskriptet ikke antaget. Det er jeg nu meget godt tilfreds med i dag. Efter nogle års dansk- og filosofistudier ved Københavns Universitet kastede jeg mig ud i den grafiske verden – som typograflærling (håndsætter). Efter det var vel overstået, skiftede jeg endnu en gang spor – og begyndte på N. Zahles Seminarium i København. Her blev linjefagene historie og religion. Det gav nogle år som lærer. I mellemtiden var jeg blevet gift. Sideløbende hermed tog jeg hul på en karriere som aftenskoleleder og lærer ved ungdoms- og aftenskole. Det var rige år med masser af udfordringer. I forbindelse med introduktionen af det nye skolefag samtidsorientering kom jeg i kontakt med Munksgaard, hvor man var ved at udvikle nye materialer. Min første bog blev en lærervejledning i samtidsorientering (1978). Det var mildest talt interessant, og det blev min skæbne. Herefter tog skriveriet mere og mere plads i min kalender. I 1980 og 1982 fik vi to døtre, og i takt hermed forlod jeg mit faste lærerarbejde til fordel for en kombination som hjemmearbejdende børnepasser OG en karriere som forfatter, foredragsholder mv. I 1988 blev familien forøget med vores tredje datter. Siden debuten i 1978 er det blevet til godt 100 udgivelser, når alle udgaver tages med. Flest faglitterære bøger, dernæst børne- og ungdomsbøger samt i alt fem digtsamlinger og en enkelt roman for voksne. Siden januar 1996 har jeg været leder af Forfatterforlaget Attika (grundlagt i 1971). Dette arbejde giver mange kontakter og erfaringer med bogbranchen. Ca. 550 forfattere har haft deres manuskripter til bedømmelse, og de konkrete udgivelser kan ses på www.attika.dk. Siden 1995 har jeg beklædt forskellige tillidsposter i Dansk Forfatterforening, medlem af det dengang eksisterende repræsentantskab, medlem af styrelsen for faglitterære forfattere samt medlem af hovedbestyrelsen for foreningen. I den forbindelse har jeg siden 2008 være kasserer i hovedforeningen, og siden 2010 formand for Kursusudvalget og Nordisk udvalg.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Sankelmarksvej 13, 4760 Vordingborg Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Online Referencer:

Flere referencer: