Asser Amdisen

Sidst opdateret: 5. oktober 2021
Asser Amdisen

Historiker, forfatter, højskolemenneske, historiefortæller.
Skriver populærvidenskabelige historiebøger, hvor jeg tager de lange stræk. Hele Danmarkshistorien, hele demokratiets historie og så videre. Jeg er faguddannet historiker og håber det kan ses på indholdet af mine bøger, men også at det ikke kan ses på formen og læsbarheden af samme.
Er i øvrigt også mange andre ting:-)

Kontaktoplysninger:

Adresse: 2200 København N Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail CVR: 34296952

Faglitterære gruppe

Besøg mig på:

Forlag: Lindhardt & Ringhof (oprindeligt Haase Forlag) Udgivelsesår: 2018

Nu vi taler om demokrati – en debatbog for demokrater

En kortfattet indføring i vort folkestyres historie. Et begyndende panikanfald over, at vi er ved at sætte det hele over styr. Et bud på hvad hulen demokrati er for en størrelse.

Demokrati er noget, vi danskere tager for givet. Men fungerer det moderne demokrati hensigtsmæssigt, eller er vi ved at sætte det over styr? Er partisystemet forældet? Kan demokratiet forvaltes bedre ved for eksempel helt at afskaffe partierne?

Frederik 7. nærmest kastede en grundlov i hovedet på en flok kampklare nationalliberale i 1849. Hvad denne demokratiets lidt tilfældige entré i danmarkshistorien har betydet, kaster historiker Asser Amdisen lys over, når han underholdende fortæller om forudsætningerne for demokratiet som styreform og bramfrit analyserer konsekvenserne af de seneste 170 års politik.

“Ugens kulturanbefaling: Asser Amdisen sætter fingeren på et ekstremt ømt punkt, nemlig om vi er ved at kaste folkestyret over bord og dermed gøre vold på den måde, vi dybest set taler sammen på og organiserer os sammen på.” – Adam Holm, P1, 4. division

“Det er en meget skarp, kritisk og vidende bog, der meget velunderbygget og velskrevet lægger op til en meget nødvendig debat.”
– DBC Medier

“Asser Amdisens bog kan med fordel læses af alle med interesse for samfund – og for demokrati. For nok er den subjektiv, hvad han heller ikke lægger skjul på, men den giver også store mængder af viden. Og netop indsigt er en fordel for det levende demokrati, der – hvis det skal blive en velsignelse for alle – kræver borgere, som engagerer sig i samfundet, ikke kun ud fra egne interesser, men for at tjene hele samfundet.”
****** (seks ud af seks stjerner) danmarksbloggen.dk