Foreningen Mener: Revenue sharing i strid med foreningens aftaler med Gyldendal og L&R

Alle forfattere med ebogskontrakter baseret på Dansk Forfatterforenings modelaftaler med Gyldendal og Lindhardt & Ringhof opfordres hermed til at være særligt opmærksomme på afregningen for streaming.

28. august 2018

Advarsel
Hvis forlaget udbyder dine titler på abonnementstjenester som for eksempel Storytel/Mofibo og gør det på grundlag af aftaler om revenue sharing eller puljevederlag, så er det i strid med de modelaftaler, foreningen har indgået med Gyldendal og Lindhardt & Ringhof.

Hvis dit forlag indgår aftale med en streamingtjeneste, hvor afregningen ikke opererer med en stykpris, men udregner dit vederlag som en andel af en pulje af streamingtjenestens omsætning, så misligholder forlaget sin forfatterkontrakt, hvis denne er baseret på foreningens modelaftaler med Gyldendal og Lindhardt & Ringhof. Alle forfattere opfordres på det kraftigste til at være særligt opmærksomme på dette. Henvend dig til foreningens jurist (ak@danskforfatterforening.dk)  eller formand (formand@danskforfatterforening.dk), hvis du er i tvivl.

Baggrund
Dansk Forfatterforening har længe vidst, at de store abonnementstjenester grundlæggende presser på for at gå over til revenue sharing eller puljevederlag, hvor forfatterens vederlag ikke udregnes efter reelt forbrug, men som en andel af en vilkårlig pulje af tjenestens omsætning. Denne model er ødelæggende for en bæredygtig økonomi på det digitale bogmarked, ikke mindst for forfatterne. Presset fra abonnementstjenesterne er blevet stadig intensiveret. Senest den 13. august, hvor Storytels direktør Jonas Tellander i et svensk interview giver udtryk for, at det kun er rimeligt at overgå til revenue sharing i aftalerne mellem forlag og abonnementstjeneste (http://www.svb.se/nyheter/debatt-bokbranschen-maste-komma-i-takt-med-tiden).

Som foreningen læser situationen her og nu, betyder de aktuelle konkurrenceforhold mellem de store forlag på det danske ebogs- og lydbogsmarked – kombineret med visse enkelttjenesters stadig stærkere stilling på streamingmarkedet – at der er overhængende fare for, at disse store forlag på et tidspunkt vil vælge at overgå til den afregningsmodel, de attraktive streamingtjenester ønsker.

Men det vil være aftalebrud, hvis de gør det, eftersom modelaftalerne på ebogsområdet ikke tillader afregningsformer baseret på revenue sharing.

Dansk Forfatterforening vil under ingen omstændigheder tillade de store forlag at fravige modelaftalerne på dette punkt.