Forfattere i fronten for nationalt læseløft

Dansk Forfatterforening har fået tildelt 2,3 millioner af Nordea-fonden til at skabe læse- og skrivelyst  i 20 byer i 2019.  Nu tages kampen op for læsningen – som alternativt, langsomt medie i en ellers fortravlet verden.

28. august 2018

Forfattere rejser ud for at finde Danmark
I september igangsætter Dansk Forfatterforening den nye store læseplan: ”Hvem er Danmark?”

20 udvalgte forfattere drager ud i 20 danske byer i hele landet i tidsrummet april-september 2019. Her skal forfatterne med udgangspunkt i lokalsamfundet skabe nye fortællinger, der danner afsæt for en lang række læse- og skrivetiltag. Danskernes øjne skal åbnes for læsning og fordybelse som et frirum i en ellers hektisk og fortravlet hverdag og samtidigt stille spørgsmålet: ”Hvem er Danmark”?

Læseløft og lokale ildsjæle
Der er altså tale om ikke blot et løft af læsningen, men også et projekt, der inddrager mange lokale spillere i spørgsmålet om ”Hvem er Danmark?” og dermed skaber grobund for gode læseoplevelser i stærke lokalsamfund.

Litteraturen på landkortet
”Hvem er Danmark” afsluttes med et online Danmarkskort med alle forfatternes tekster, udvalgte elevtekster og podcasts produceret i samarbejde med DR. Projektet kulminerer på Bogforum 2019 med forfatterinterviews og et litterært Danmarkskort.

Læs også

Bogmarkedet her.

Nordjyske her.

Historisk stort beløb til national læseindsats
Det er første gang, Dansk Forfatterforening modtager så stort et pengebeløb til at give læsning og skrivning over hele Danmark et løft. Foreningens formand glæder sig over støtten:

”Vi er stolte af kunne virkeliggøre dette projekt, og vi er spændt på, hvad det kan føre med sig i form af nye læsninger af Danmark og nye møder mellem forfattere og læsere. Der ligger nogle utroligt spændende perspektiver i et projekt som dette, og vi ønsker at styrke sammenhængskraft, medborgerskab, fordybelse og livsglæde igennem lokal forankring af læsning og mødet med litteratur. Vi tror på, at litteraturen er en enorm menneskelig ressource, og at der aldrig har været så stort behov for det særlige erfaringsrum, den kan åbne.” siger Morten Visby, Formand for Dansk Forfatterforening.

Også Nordea-fonden ser frem til at kunne sætte litteraturen på landkortet:

Flere skal opleve glæden ved at skrive og læse – og nyde godt af de nære, sociale fællesskaber, som litteratur kan skabe. Selvom vi er en lille, kompakt nation, kan Danmark stadigvæk byde på mange lokale og regionale forskelle. Denne mangfoldighed er en styrke, som Forfatterforeningen også bidrager til at synliggøre, dyrke og værdsætte”, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Du kan læse mere om Hvem er Danmark, og se stillingsopslaget for forfattere her: danskforfatterforening.dk/hvemerdanmark/