Hold øje med restlageret af din bog!

26. november 2018

En forfatter så på sin årlige royaltyopgørelse, at det meste af restoplaget var blevet solgt meget billigt. I henhold til forlagskontrakten skulle forfatteren orienteres inden realisation af restoplaget og få mulighed for at købe en del heraf.
Da forlaget havde glemt at henvende sig til forfatteren, havde forlaget ikke overholdt forlagskontrakten.

Hvis forfatteren kunne dokumentere, at han led et tab ved ikke at kunne købe bøgerne, så kunne han få erstatning. Parterne fandt – med hjælp fra Dansk Forfatterforenings jurist – en forligsmæssig løsning.

Husk, at du som medlem af foreningen altid kan søge råd og vejledning om forlagskontrakter hos foreningens jurist.