Stor medieinteresse for DFFs sag mod PET og Rigsarkivet

Efter gennem syv år at have løbet panden mod en mur overfor myndighederne, har Dansk Forfatterforening fået fri proces til at føre sag mod PET og Rigsarkivet på vegne af Arne Herløv Petersen.

20. maj 2019

Nyheden om, at Dansk Forfatterforening har fået fri proces til at føre sag mod Politiets Efterretningstjeneste og Rigsarkivet på vegne af Arne Herløv Petersen brød i sidste uge. Og den er nået vidt omkring i dansk presse – over 60 nyhedsmedier har indtil videre rapporteret om sagen.
Fra Morsø Folkeblad, Skive Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad og Midtjyllandsavis, til Lolland-Falsters Folkeblad, Ekstrabladet, Jyllandsposten og Politiken.

Du kan også høre om sagen i Kulturen på P1 fra den 16. maj 2019 (fra 15:35): https://www.dr.dk/radio/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-pa-p1-2019-05-16#!01:32:26

Forfatterforeningen kræver, at PET anerkender, at det var uberettiget, at forfatter Arne Herløv Petersens dagbøger blev kopieret i fuldt omfang og gemt i forbindelse med en sigtelse mod ham tilbage i 1981 -sigtelsen blev senere frafaldet. Efter syv års arbejde med at trænge igennem til myndighederne for at kræve Arne Herløv Petersens ophavsret og ret til privatlivets fred er det lykkedes – Procesbevillingsnævnet har vurderet, at sagen har så store principiel betydning, at det har bevilliget fri proces efter retsplejelovens paragraf 329.

Læsogså: