Hård straf for ulovlig kopiering og salg af studiebøger

En 26-årig mand er d. 21. november 2019 blevet idømt 30 dages betinget fængsel og har fået konfiskeret over 17.000 kr. efter at have solgt mere end 285 ulovlige eksemplarer af studiebøger på nettet.

26. november 2019

Anklagerfuldmægtig Rasmus Stegenborg Hegelund, der har ført sagen, mener at dommen sender et vigtigt signal om, at det er ulovligt at sælge kopierede bøger, hvis man ikke betaler bogens rettighedshavere for det.

I oktober faldt der dom i en tilsvarende sag, hvor en mand blev idømt 20 dages betinget fængsel og fik konfiskeret over 27.000 kr. for at have solgt studiebøger ulovligt.

Dansk Forfatterforening støtter op om kampagnen Os Der Elsker Viden, der guider studerende til lovlig brug af studiebøger. Læs mere om kampagnen her