Dansk haiku

Poetklub Århus afholder, i samarbejde med Dansk Forfatterforenings Haikugruppe, haikuaften torsdag den 17. februar kl. 19.00 på Godsbanen i anledning af haiku-jubilæet, hvor bl.a. provinsveteraner har ordet.

Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond.

Af Aarhusgruppen - 14. januar 2022

Sidste år havde Dansk Forfatterforenings Haikunetværk 20 års jubilæum og det var 60 år siden Hans-Jørgen Nielsen først introducerede japanske haiku på dansk i Hvedekorn. Derfor udkom jubilæumsantologien Fandens Mælkebøtter og dansk haikus litteraturhistorie DANSK HAIKU OG MODERNISME af Thorvald Berthelse på Forlaget Ravnerock.

”Et haiku er et følelsesmæssigt nu, der forbinder den indre natur med den ydre … et mikrokosmos, der afspejler verdensaltet” iflg. jubilæumsantologien. Dansk haikus litteraturhistorie er tæt forbundet med moderne vestlig og dansk lyriks. Og der er utroligt mange opfattelser af haiku.

Dansk haikus historiker Thorvald Berthelsen præsenterer DANSK HAIKU OG MODERNISME fra Johannes V. Jensen over Hans-Jørgen Nielsen, Peter Laugesen, Susanne Brøgger og Pia Tafdrup til Haikunetværkets stiftelse, Hanne Hansen og Niels Kjær, Informations Digtergave i 2006 ved Viggo Madsen samt fællesoplæsningen med EU-præsident van Rompuy på Topmødet i København i 2012 og Danish Haiku Todays præsentation internationalt  m.m.

Medstifter af Haikunetværket Niels Kjær læser og fortæller om haikugruppen samt om sine danske oversættelser af de japanske haiku og sine egne haiku.

Århus veteranen Birgit Bach fortæller om sin måde at arbejde med foto og haiku på og læser fra sine samlinger.

Derefter byder Århus Poetklubs formand, Lars Hougaard Clausen , op til Åben mikrofon , hvor han og de tilstedeværemde læser op af deres haiku fra Fandens Mælkebøtter og de haiku, de for øjeblikket brænder for.

Arrangementet er uden tilmelding. Du møder bare op.

Tid & sted:

Litteraturcentret, Godsbanen, Vogn 1, 8000 Aarhus C