Litterater møder filmen

Har du overvejet om nogle af dine fremtidige historier skal udformes som manuskripter til film og tv? Filmkonsulent i Den Vestdanske Filmpulje, Kirsten Bonnén Rask, ved alt om, hvilke forskelle og ligheder, der er mellem at skrive til papiret og til filmen, og mandag d. 4. oktober giver hun et indblik i, hvad filmbranchen leder efter, når de søger gode manuskriptforfattere.

Af Aarhusgruppen - 13. september 2021

Forfattere fortæller historier. Filmbranchen bruger historier. Men hvad er egentlig forskellen på at skrive til papir og til levende billeder. Og er det muligt både at skrive originale historier til papir og levende billeder?

Film er nutid – også i flashbacks. Filmmanuskripter skrives formelt ens, selvom historierne og dramaturgien kan være meget forskellig. Punktum og nyt afsnit betyder noget andet i et filmmanus end i en roman. Film ”læses” fra minut ét til sidste minut – seeren kan ikke snyde og læse slutningen først.

Det er bare nogen af forskellene mellem en novelle/roman og en film.

Både i romanen og filmen er vi optagede af gode karakterer, af relationer, af konflikter og drama. I romanen er det gratis at rejser jorden rundt, mens vi i filmen helst skal begrænse antal karakterer og steder og finde andre måder at gøre historien stor på.

Litterater møder filmen er tænkt som et første møde mellem papir og lærred, hvor Kirsten Bonnén Rask sætter fokus på dels den formelle opbygning af et filmmanuskript, men især på ligheder og forskelle. Der sniger sig sikkert også en lille skriveøvelse ind, som kan tydeligggøre forskellene, så medbring dit fortrukne skriveredskab – ipad, bærbar eller pen og papir.

I opfølgningen kommer vi til at gå dybere ind i håndværket i filmmanuskripter og etablere møder med relevante producenter mv. i den jyske filmbranche.

Tid OG STED

Mandag d. 4. oktober kl. 15-20

Filmbyen 11, 1,

Lokale 6