Alba Granizio

Sidst opdateret: 5. januar 2022
Alba Granizio

Beskrivelse:

Alba Granizio er italiensklærer, har en kandidatuddannelse i didaktik (Italiensk) fra universitetet i Siena og underviser i italiensk bl.a. på Det Italienske Kulturinstitut i København. Hun er forfatter, freelance journalist og oversætter og har blandt andet udgivet "Jeg klarer mig på italiensk!", som er et indlæringsprogram i tekst og lyd med intensive kurser i italiensk sprog og kultur som målgruppe. Et andet af Albas talrige initiativer til fremme af kendskabet til italiensk sprog og kultur er projektet "Italiensk Som Fremmedsprog i Danmark", et samarbejde mellem danske og italienske gymnasier og universiteter. Projektet har afholdt arrangementer på Det Italienske Kulturinstitut i København. Albas "Napolis tusind farver" er en guide til Napoli. Bogen indeholder 10 turistture, historisk baggrund, 16 uddybende kapitler om landskab og kultur m.m., som fremhæver byens utallige aspekter indenfor kunst, historie, arkæologi, videnskab og traditioner. Læseren følges i udforskningen af en betagende by, som i århundrede har draget og fascineret sine besøgende. På tysk er bogen udgivet som "Neapel in tausend Farben". Den italienske version "I mille colori di Napoli" er også egnet for italiensk-studerende på mellem-højt niveau (B2-C1 i den Fælles Europæiske Referenceramme for Sprog). I 2022 har Alba udgivet bogen Procida på både italiensk og dansk.

Kontaktoplysninger:

E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Kvindelige Forfattere
Forlag: BoD Udgivelsesår: 2022

Jeg klarer mig på italiensk!

Denne bog er en lille smagsprøve på det italienske sprog og er lavet til den som har lyst til hurtigt at komme i gang med sproget og kommunikation i nogle typiske turistsituationer. Bogen er skrevet til intensivkurser for voksne à ca. 20 undervisningstimer. Den er struktureret som arbejdsbog og er beregnet til at skrive i og supplere med egne tilføjelser på de sidste sider. Tilhørende lydbog letter tilegnelsen af udtale. De 15 lektioner har en kommunikativ tilgang til almene situationer.
For at imødegå den evindelige konflikt med grammatik har jeg valgt at udforme bogen, så teksterne står på den ene side og den tilhørende grammatik på den modstående. Det er mit håb, at dette letter samspillet mellem grammatik og tilegnelse af det talte sprog.
Den sidste del af bogen er ment som en inspiration til at fortsætte ordliste og grammatik efter egne studier.

Køb bogen