Aminah Tønnsen

Kontaktoplysninger:

Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe, Seniorgruppen

Islam – min hjertesag (2014)

"Islam - min hjertesag" er Aminah Tønnsens personlige beretning om mødet med islam og livet som muslim. Vi følger hende fra opvæksten i en dansksindet lærerfamilie i Flensborg til årene i 1970'erne, hvor hun stifter familie i Marokko. Da hun efter hjemkomsten til Danmark beslutter at blive muslim, engagerer hun sig i projekter i ind- og udland, der arbejder for religionsdialog og antidiskrimination. Allerede i sin første tid som muslim blev Aminah Tønnsen opmærksom på, hvorledes den kønsligeværdighed, som Koranen taler for, er blevet påvirket af patriarkalsk tankegods i en sådan grad, at islam oftest fremstår som en kvindeundertrykkende religion. Også Koranens åbne og rummelige verdens- og menneskesyn har måttet vige pladsen for snæversyn og fordømmelse af det anderledes. Med udgangspunkt i sine egne oplevelser og gennem nyfortolkning af Koranen og hadith-litteraturen, giver hun et bud på en anderledes forståelse af islam, hvor der lægges vægt på individets ansvar for selv at træffe valg i forhold til tro og handling.