Anne Hedeager Krag

Sidst opdateret: 10. januar 2023
Anne Hedeager Krag

Seniorforsker og mag.art. i forhistorisk arkæologi ved Aarhus Universitet i 1988. Har i en årrække arbejdet særligt med tekstiler af uld, hør og silke fra Middelhavsområdet i danske samlinger. Dansk Forfatterforening: Formand for kursusudvalget og medlem af F-Styrelsen. Medlem af CIETA, Center for international tekstilforskning. Medlem af forskergruppen ’Textiles from the Nile Valley’, sekretær i Den Danske Nationalkomité for Byzantinske Studier, Københavns Universitet, som hører under AIEB, Association Internationale des Ètudes Byzantines.
medlem af Selskabet for Kirkelig Kunst.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Dronningens Tværgade 41, 4, 1302 København K Land: Danmark Mobil: 29663114 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Udgivelser

BOGUDGIVELSER og artikler i udvalg

2022: Byzantine Silk on the Silk Roads. Journeys between East, Past and Present. (Ed. Sarah E. Braddock Clarke, Ryoko Yamanaka Condo. Bloomsbury.25. Sct. Knuds Kirke, Odense Domkirke, pp. 232-233

2022: Dronningens Kirketekstiler. Forfattere: Anne Hedeager Krag, Vibeke Lindhardt. Gyldendal.

2021: Textiles from Egypt’s first millennium AD in Danish museums collections. I: (ed. Antoine De Moor, Cäcilia Fluck, Petra Linscheid): Explorers, First Collectors and Traders of Textiles from Egypt of the 1st. millennium AD. Hannibals Books, Belgium, pp. 60-73.

2020: Dragt, magt og mennesker – silkefund fra Danmarks vikingetid. i: (red.: Iben Skibsted Klæsøe og Benny Staal et al. ), Glimt fra vikingetiden. Udgivet af Danske Amatørarkæologer, DAA, s. 204-211.

2019: The caftan: fashion across the Silk Roads. ((ed) Susan Whitfield): People, Cultures, Landscapes. Silk Roads. Thames & Hudson, 112-117

2019: Oriental and Byzantine silks in St. Cnut’s reliquary shrine. ((ed). Steffen Hope, Mikael Manøe Bjerregaard, Anne Hedeager Krag & Mads Runge), Odense Bys Museer, 42-49

2018: Byzantine and Oriental Silks in Denmark, 800-1200. ((ed). Robin Netherton and Gale R. Owen-Crocker) Medieval Clothing and Textiles 14, The Boydell Press, Suffolk, 37-60

2017: Tekstilerne i krypten: byzantinsk og orientalsk silke. (red. Mads Runge og Jesper Hansen): Knuds Odense – vikingernes by, forlaget Odense Bys Museer, 78-83

2017: Byzantine and Oriental silks from a Royal Shrine in Denmark AD 1100                                                                               Textile Society of America Symposium Proceeding. DigitalCommons@University of Nebraska – Lincoln

2016: Farvede tekstiler i Danmark. 1000-1200 e.Kr. I: Dragtjournalen 14 (red) Kirsten Rykind-Eriksen, ss. 18-24.

2015: Festskrift til Karsten Fledelius. Det talende levende menneske. (red). Kim Frederichsen & Anne Hedeager Krag. Forlaget Rhodos. Heri artikel: Arven fra det kristne Egypten: Koptiske tekstiler i danske samlinger. Pp. 122-129.

2014: Storfyrstinde Olga i Eksil.  Af Karsten Fledelius, Kim Frederichsen og Anne Hedeager Krag. Poul Kristensens Forlag.

2012: Symbols of Power in Viking Age Dress in Denmark. I: Endyesthai (To dress): Historical, Sociological and Methodological Approaches. Conference Proceedings, Athens, 2010, pp. 19-24.

2011: Ørnetæppet og andre silkefund fra Knud den Helliges helgenskrin i Odense Domkirke

/The Eagle Silk and other silks in the shrine of St. Canute in Odense Cathedral. Poul Kristensens Forlag.

2010: Arven fra Byzans, red. Øystein Hjort. Tidsskriftet SFINX (i redaktionsgruppen: Karsten Fledelius, Øystein Hjort, Iben Skibsted Klæsøe og Anne Hedeager Krag).

2009: Oriental Influences in The Danish Viking Age: Kaftan and Belt with Pouch. (ed): E. Anderson Strand, M. Gleba, U. Mannering, C. Munkholt and M. Ringgaard: North European Symposium for Archaeological Textiles X, Oxbow Books, Ancient Textiles Series Vol.5,113-116.

2007: Christian Influences and Symbols of Power in Textiles from Viking Age Denmark. Christian influence from the Continent.  (ed) C. Gillis and M.-L. B. Nosch: Ancient Textiles. Production, Craft and Society. Oxbow Books, Oxford, pp. 237-243.

2003: Dragt og Magt red. Anne Hedeager Krag, Museum Tusculanums Forlag, Københavns Universitet.

1999: Fränkisch-Byzantinische Trachteinflüsse in drei Dänischen Grabfunden des 10 Jahrhunderts. Archäologisches Korrespondenzblatt, Mainz, pp. 425-444.

1994: Grøn, Ole, Anne Hedeager Krag og Pia Bennike: Vikingetidsgravpladser på Langeland.

Meddelelser fra Langelands Museum, Rudkøbing.

Samt en del artikler i tidsskrifterne SFINX og SKALK, senest i SFINX 1/2017 og kronikker i Politiken og Kristeligt Dagblad.