Anne Hedeager Krag

Sidst opdateret: 5. marts 2018
Anne Hedeager Krag

Seniorforsker og mag.art. i forhistorisk arkæologi ved Aarhus Universitet i 1988. Har i en årrække arbejdet særligt med tekstiler af uld, hør og silke fra Middelhavsområdet i danske samlinger. Medlem af CIETA, Center for international tekstilforskning. Medlem af forskergruppen ’Textiles from the Nile Valley’, sekretær i Den Danske Nationalkomité for Byzantinske Studier, Københavns Universitet, som hører under AIEB, Association Internationale des Ètudes Byzantines.
medlem af styregruppen for textilnet.dk. og medlem af Selskabet for Kirkelig Kunst.

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Dronningens Tværgade 41, 4, 1302 København K Land: Danmark Mobil: 29663114 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Udgivelser

BOGUDGIVELSER og artikler i udvalg

2015: Festskrift til Karsten Fledelius. Det talende levende menneske. (red). Kim Frederichsen & Anne Hedeager Krag. Forlaget Rhodos. Heri artikel: Arven fra det kristne Egypten: Koptiske tekstiler i danske samlinger. Pp. 122-129.

2014: Storfyrstinde Olga i Eksil.  Af Karsten Fledelius, Kim Frederichsen og Anne Hedeager Krag. Poul Kristensens Forlag.

2011: Ørnetæppet og andre silkefund fra Knud den Helliges helgenskrin i Odense Domkirke

/The Eagle Silk and other silks in the shrine of St. Canute in Odense Cathedral. Poul Kristensens Forlag.

2010: Arven fra Byzans, red. Øystein Hjort. Tidsskriftet SFINX (i redaktionsgruppen: Karsten Fledelius, Øystein Hjort, Iben Skibsted Klæsøe og Anne Hedeager Krag).

2003: Dragt og Magt red. Anne Hedeager Krag, Museum Tusculanums Forlag, Københavns Universitet.

1994: Grøn, Ole, Anne Hedeager Krag og Pia Bennike: Vikingetidsgravpladser på Langeland.

Meddelelser fra Langelands Museum, Rudkøbing.

2018: Byzantine and oriental silks in Denmark 800-1200 AD. I Medieval Clothing and Textiles 14, Cambridge.

2016: Farvede tekstiler i Danmark. 1000-1200 e.Kr. I: Dragtjournalen 14 (red) Kirsten Rykind-Eriksen, ss. 18-24.

2012: Symbols of Power in Viking Age Dress in Denmark. I: Endyesthai (To dress): Historical, Sociological and Methodological Approaches. Conference Proceedings, Athens, 2010, pp. 19-24.                                                                                                                                                   2009: Oriental Influences in The Danish Viking Age: Kaftan and Belt with Pouch. (ed): E. Anderson Strand, M. Gleba, U. Mannering, C. Munkholt and M. Ringgaard: North European Symposium for Archaeological Textiles X, Oxbow Books, Ancient Textiles Series Vol.5,113-116. 2007: Christian Influences and Symbols of Power in Textiles from Viking Age Denmark. Christian influence from the Continent.  (ed) C. Gillis and M.-L. B. Nosch: Ancient Textiles. Production, Craft and Society. Oxbow Books, Oxford, pp. 237-243.                                                                1999: Fränkisch-Byzantinische Trachteinflüsse in drei Dänischen Grabfunden des 10 Jahrhunderts. Archäologisches Korrespondenzblatt, Mainz, pp. 425-444.

Samt en del artikler i tidsskrifterne SFINX og SKALK, senest i SFINX 1/2017