Benedicte Toftegård

Sidst opdateret: 14. februar 2024
Benedicte Toftegård

Skønlitteratur, kronikker, artikler
Udlært typograf og tidligere fællestillidsrepræsentant
Stikord: Samfundsforandring, arbejderbevægelse, arbejdskamp, socialt oprør, Rumænien, romaer/sigøjnere

Kontaktoplysninger:

Adresse: 2770 Kastrup Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

De skønlitterære

Forlag: Fremad Udgivelsesår: 1993

Udsigt fra et Rugbrødstårn

Udsigt fra et rugbrødstårn er en roman om mennesker, der stadig tror at verden kan ændres. Handlingen udspiller sig i 80'ernes første halvdel blandt unge i Københavns brokvarterer med afstikkere til provinsen og tilbage i tiden. Sif er den usikre med et rengøringsjob og en drøm om at male billeder. Susanne er den bevidste, som har greb om ordene og fagforeningen, men som har svært ved at håndtere kærligheden. Andreas er den politiske leder udenpå men drømmeren indeni, mens Morten er den varme, fantasifulde egoist. sammen drejer de verden rundt i en gryde af lærlinge, BZ'ere, arbejdsløse, typografer og rengøringsfolk. Somme tider i konflikter der er større, end de kan magte og som rykker ved noget i dem selv, men altid ud fra ideen om, at billedet kan forandres.
Romanen beskriver optakten og starten på det som senere blev kendt som BZ-bevægelsen. Om at ville ændre verden men samtidig opleve, at oprøret bevæger sig i andre retninger end det man havde planlagt.