Birgitte Jørkov

Sidst opdateret: 12. marts 2023
Birgitte Jørkov

Kontaktoplysninger:

Adresse: G.A: Hagemanns Vej 3, 3070 Snekkersten Land: Danmark Tlf: 49131300 E-mail: Klik for at se e-mail

Kvindelige Forfattere, De skønlitterære

Forlag: Demeter Udgivelsesår: 2018

Kære datter, du må vide – en historisk roman

Citat fra romanen:
’Min svigermor er fantastisk. Noget helt for sig selv.’
Sofie trækker vejret dybt og krummer tæerne. Hun ved hvad der kommer. Hun hader den historie, og Eske elsker at fortælle den. Den kommer hver eneste gang de har fremmede til gæstebud, og han har fået et par krus godt øl. Det er hans yndlingshistorie, og den giver pote hver gang.
’Kender I nogen kvinde som har fået befalingen over en vigtig kongelig fæstning?’

Romanen handler om forholdet mellem mor og datter. Selv for voksne, selv-stændige kvinder der holder af hinanden, kan det være svært at løsrive sig og at give slip.
Sofie Krummedigesdatter er rejst til Norge med sin mand, Eske Bille, og de yngste børn. De ældste har hun efterladt hos sin mor i Danmark. Eske Bille er blevet lensmand på Bergenhus for at styre det halve Norge for kongen. Der er evindelige magtkampe i landet mellem de få stormænd og ærke¬bispen. En af de stærkeste modstandere prøver at kuppe sig til Bergenhus, mens Eske er bortrejst.
Sofie møder også store udfordringer. Det er første gang hun skal styre et stort hushold, og der er knaphed på fødevarer og på gode folk.
KÆRE DATTER, DU MÅ VIDE er en historisk roman der bygger på breve som Sofies mor, Anne Rudsdatter, skrev i årene 1529-33. Brevene ligger i dag i rigsarkivet.