Bjarne Kim Pedersen

Sidst opdateret: 27. februar 2024
Bjarne Kim Pedersen

BJARNE KIM PEDERSEN Født 1955. Uddannet som socialpædagog. Debuterede i 82 med digtsamlingen "Bag næste hjørne". Har rejst meget i Østeuropa, Ukraine, Balkan og Tyrkiet. Er kontaktperson for forlaget Ravnerock. Forlaget ejes af en andelsforening og har det formål at fremme nyere litteratur og kunst. Er tidligere aktivt medlem af Amnesty International. Han har været stærkt engageret i oplysning om krigene i Bosnien og Kosova. Oplysningsarbejde for forskellige humanitære organisationer. Skriver om undertrykkelsen af mennesker og deltager i debatten, men vil gerne kun skrive om kærligheden og andre glæder. Han er med sin kritik af den russiske krigsførelse i Tjetjenien blevet beskyldt for at støtte terrorisme, men maner i ord og tale til at bevare respekten for hinandens værdier og kultur. I kampen mod terrorismen må vi ikke miste vores demokrati. Eksperimenterer med kortform (haiku) på SMS og Twitter. Twitdigte på engelsk har været retwittet til over 900.000. Eksperimenterer med digtvideoer. Er oversat til ukrainsk, russisk, bosnisk (serbo-kroatisk), kinesisk, farsi, tysk og engelsk. Modtog april 2010 Vagn Predbjørns Fødselsdagslegat, Den Bosniske radio i Odenses ærespris 2016, Nordfyns Kommunes Kulturpris 2017,

Kontaktoplysninger:

Adresse: Egensevej 42, 5450 Otterup
Egense Mark
Land: Danmark Tlf: 64824939 Mobil: 41424939 E-mail: Klik for at se e-mail

Lyrikere, BU-gruppen, Haikugruppen

Besøg mig på:

Inddæmningerne ved Odense Fjord

Historierne om digebyggerne, inddæmmerne, ved Odense Fjord. Så vidt muligt fra deres egen pen. Jeg har søgt i de gamle tidsskrifter, gamle bøger for at finde de tidligste beretninger om de folk der byggede diger, inddæmmede store områder og ændrede kortet over Odense Fjord. I dag har vi et helt andet forhold til værdien af natur og betaler store summer for at ændre natur til nutidige behov og ønsker. Men jeg har så vidt muligt ladet de gamle historier tale i et med nænsom hånd moderniseret sprog. Turen går hele fjorden rundt med start ved Enebærodde eller Hals Odde som den hed dengang. Og slutter ved Tårup Strand. Illustreret med gamle fotos og kort.