​Blixenprisen flyttes til 5. juni 2021

I samråd med sponsorer og samarbejdspartnere har Blixenprisens bestyrelse valgt at udskyde prisuddelingen til sommeren 2021 da muligheden for at samle 600 personer i VEGA og afholde den branchefest man havde set frem til, efterhånden tegner dyster.

25. august 2020

Oprindeligt skulle hele litteraturbranchen have været samlet i VEGA den 24. november 2020 til Blixenprisen, men med det nuværende forsamlingsforbud, virker det utopisk at prisfesten vil kunne gennemføres til den tid. Alternative digitaliserede og corona-tilpassede afviklingsmuligheder er selvfølgelig blevet vendt og drejet, men en samlet bestyrelse er nået frem til, at disse tiltag vil amputere arrangementet: Blixenprisens DNA er netop funderet i fysisk samvær på tværs af den litterære fødekæde fra forfattere til biblioteker, boghandlere og forlag. Derfor udskydes prisfesten nu til sommeren 2021.

“Det er superærgerligt at måtte udskyde Blixenfesten til næste år,” siger formanden for Dansk Forfatterforening Morten Visby, “men det ville også være en skam at holde branchefest på de forkerte præmisser. Vi vil gerne helt konkret samle bogfolket til fest, og det skal være uden afstand og uden bekymringer. Det gør vi til næste år.”

Formand for Danske Skønlitterære Forfattere, Peter Adolphsen, udtaler: “Tak for lort, coronavirus. Nu blev Blixenprisfesten 2020 så også aflyst. Men så alligevel: Festen er ikke rigtig aflyst, blot udskudt til 2021, hvor den så bliver dobbelt så fed, fordi prisen nu dækker hele to års bogudgivelser. Den giver ikke mening at feste med mindre det er for fulde gardiner.”

I foråret 2021 offentliggøres en helt ny prisstruktur, en ny storjury og årets vært. Nomineringsfeltet for næste års Blixenprisen strækker sig fra marts 2019 – marts 2021.