Den internationale HC Andersen pris og Rusland/Ukraine

19. januar 2023

Det er, ved udnævnelsen af den russiske illustrator Anastasia Arkhipova som formand for den internationale HC Andersen pris, kommet frem, at Arkhipova sidder/har siddet indtil for ganske nyligt i bestyrelsen for Moskvas kunstnerforening, der aktivt promoverer Ruslands krig.

”Børnebogsforfattere og illustratorer er med til at forme debatten i samfundet, og det kan man ikke stå udenfor, når man samtidig har siddet i en central russisk interesseorganisation, der promoverer krigen i Ukraine”, siger formand for BU-gruppen Lise Bidstrup.

Hør hele Lise Bidstrups indlæg ca. 3,1 minut inde i udsendelsen ”Kulturmagasin” på Radio4 den 4. januar 2023 her.