Gyldendals nye topchef

1. februar 2018

Formand Morten Visby udtaler:

”Jeg tror, at det er et på mange måde rigtigt fint valg, Gyldendal har truffet. Jeg er glad for, at det er en person, som har kendskab til bogbranchen fra tidligere. Og så ser jeg frem til, at Forfatterforeningen og Gyldendal kan fortsætte den ret tætte dialog, vi har haft i mange år, om de nye udfordringer på bogmarkedet.”

”Jeg tror, at én af de store udfordringer for den nye direktør bliver det dilemma, som Gyldendal på mange måder står i, hvor de skal føre det store, klassiske, litterære bogforlag over i et bogmarked, som i stadig højere grad er integreret i underholdnings- og mediebranchen med alt, hvad dertil hører af nye forretningsmodeller og -vilkår. Den proces skal Morten Hesseldahl stå i spidsen for, og det tror jeg, han vil være rigtigt god til.”

”Dilemmaet er, at Gyldendal skal igennem den her proces og holde fast i sine værdier. Og hvis ikke Gyldendal skal være et forlag som alle mulige andre, er de nødt til at holde fast i en særposition, og den særposition vil altid være baseret på de litterære værdier, som Gyldendal repræsenterer. Så dem skal der værnes om. Det er den balancegang, som Morten Hesseldahl skal prøve at mestre. Det både tror og håber jeg, at han kan.”

”Gyldendal har en særposition, fordi det er et attraktivt sted at være for forfattere. Og hvis Gyldendal fortsat vil være det, så må de arbejde med forfatterpleje og fortsat være et forlag, som tager kontrakter og rettigheder meget, meget alvorligt. Det er det, der betyder noget for forfatterne. Når man integrerer bogmarkedet i underholdnings- og mediebranchen i øvrigt, så sker det nogle gange på bekostning af respekten for de ting, som er vigtige for forfatterne såsom kontrakter og rettigheder. Jeg håber ikke, at Gyldendal går den vej.”

Se hele artiklen her: https://mediawatch.dk/secure/Medienyt/Boeger/article10259575.ece