Når redaktøren og forfatteren taler forbi hinanden

En forfatter følte sig fastlåst i en træg redigeringsproces med sin forlægger og søgte vejledning hos foreningens jurist.

10. februar 2022

Forfatteren var blevet i tvivl om, hvad forlaget egentlig ville med forfatterens bog. Redigeringsprocessen havde stået på i over 1 år og forfatteren syntes, at redaktørens bemærkninger til forfatteren gik i ring.

Juristen vejledte forfatteren om, hvordan forfatteren kunne åbne en imødekommende dialog med redaktøren. Det skulle afklare, om forlaget og forfatteren egentlig ville samme vej med bogen, og hvis de ville det, hvad der skulle til for at gøre bogen færdig. I modsat fald måtte forlaget melde ud, om forlaget ville opgive udgivelsen, da forfatteren ikke kunne opsige kontrakten.

Husk, at du som medlem altid kan søge råd og vejledning hos foreningens jurist på jura@danskforfatterforening.dk

Der var indgået en skriftlig forlagsaftale, som havde følgende bestemmelse:

”Hvis forlaget skønner, at udgivelse må opgives – uanset årsag – kan forlaget vælge ikke at udgive udgivelsen.”

Efter en samtale og et par opfølgende mails, hvor begge parter anerkendte, at de hver især havde gjort deres bedste i processen, meddelte forlaget på opfordring af forfatteren, at det opgav udgivelsen og forfatteren blev dermed frit stillet til at gå videre med sin bog til et andet forlag.