Mød dit styrelsesmedlem: Jette Rydahl Sørensen

I løbet af den næste tid vil du her på hjemmesiden have mulighed for at møde dine BU-styrelsesmedlemmer. Vi har rystet posen med spørgsmål lidt – men ellers er konceptet det samme, som du kender det fra “Månedens BU’er”.

Af BU-gruppen - 23. januar 2023

Vælger du selv fortællingen, eller vælger den dig?
Jeg har en mistanke om, at fortællingen vælger mig. Det sker jævnligt, at det jeg skriver om, kommer jeg selv eller mine nærmeste til at opleve på et senere tidspunkt. Jeg er ret glad for, at jeg ikke er krimiforfatter!

Hvad gør du, når du går i stå i dit arbejde?
Så skriver jeg på et andet kapitel eller redigerer noget af det, jeg allerede har skrevet. Men det er ikke rart at være gået i stå. Slet ikke hvis det handler om slutningen. Så fylder det rigtig meget i mit hoved, og jeg bliver meget indadvendt. Løsningen på problemet kommer som oftest først, når jeg til sidst giver op.

Har du altid samme proces, når du arbejder, eller er den ny for dig hver gang?
Jeg er jo en forholdsvis ny forfatter og afprøver stadig nye metoder. Især for at få produktiviteten i vejret og få skrevet første udkast i en ruf.

Hvorfor meldte du dig ind i styrelsen?
Jeg blev grebet af stemningen på et årsmøde. Og så tænkte jeg, at det var en god måde at lære nogle andre forfattere at kende på.

Hvad er det sjoveste faglige arbejde?
Det er at brainstorme på bladudvalgsmøderne, og derudover at arrangere fyraftensmøder og fester.

Vælger du selv din illustrator/forfatter, eller vælger nogen for dig, og hvad vil du foretrække?
Mit forlag Turbine foreslår en illustrator, hvis stil de mener passer godt til fortællingen og aldersgruppen. Indtil nu har jeg været enig og tilfreds, men hvis jeg ikke havde været, er jeg sikker på, at de ville være lydhøre.

Hvad er det fedeste ved at være medlem?
Det er at have et fællesskab med andre forfattere og mødes til fester og kurser og møder. Jeg synes, der er lutter søde mennesker i foreningen, og lige fra starten er jeg blevet budt velkommen i fællesskabet.

Opfatter du dig selv som kunstner eller håndværker?
Det tænker jeg ikke over. Jeg kan bare godt lide at skrive.

Hvor meget betyder en god redaktør for dig?
Den fælles interesse i at få bogen til at blive så god som mulig er uvurderlig, men når det er sagt, synes jeg at en god skrivemakker er lige så vigtig under hele tilblivelsen.

Hvad er du mest stolt af?
Det er, når jeg selv bliver følelsesmæssigt påvirket af at gennemlæse det, jeg har skrevet. Eller når jeg spontant tænker ”bare hun klarer den”, selvom jeg jo sådan set allerede ved, hvad historien ender med.

Hvordan opfatter omgivelserne dig, når du siger, du er forfatter?
Jeg har altid godt kunne lide specielle titler. Jeg har fx været produktudvikler, sensorisk panelleder og kryptokustode. Alt sammen noget, der får folk til at spørge nysgerrigt. Men forfatter er altså det bedste scoreord på datingsiderne 🙂

Hvis du kunne være kulturminister for en dag, hvad ville du så ændre?
Momsen på bøger og genindførsel af bogbusserne.

Hvorfor har du valgt at være medlem?
Jeg meldte mig ind, så snart jeg havde udgivet min første roman. Det føltes som det ægte bevis på, at jeg var blevet ”rigtig” forfatter.

Er du neurotisk mht. din arbejdsplads (indretning, udseende osv.)?
Jeg sidder som oftest i sofaen og skal helst have en kop kaffe og et glas vand på sofabordet. Jeg kan ikke skrive, hvis det roder, hvis der er nogen, der snakker, eller hvis der er musik eller anden støj.

Hvad er din yndlingsoverspringshandling?
Jeg skal altid lige tjekke dr.dk først. Og så googler jeg alt – også det uvæsentlige – der dukker op i mit hoved, mens jeg skriver. Jeg sletter min søgehistorik jævnligt, fordi den ville give et meget mærkeligt billede af mig, hvis nogen så den