Find oversætter

Månedens BU’er: Annika Øyrabø

Navn: Annika Øyrabø
Alder: 43
Debutår: 2013 med den tyske hobbybog ”Schrottroboter, Pappkühe & Co.” (Beltz & Gelberg). En bog med ideer til at bygge sjove ting ud af skrald.
Bopælsby: København
Primære målgruppe: Børn

Af BU-gruppen - 10. juli 2021

Fun fact
Da jeg var lille, sad jeg nogen gange og kedede mig på mit værelse. Jeg var ret fascineret af H.C. Andersens papirklip, så jeg begyndte at øve mig i at klippe i hvidt kopipapir med en køkkensaks, som jeg havde lånt af min mor. Jeg ville jo gerne have, at klippene lignede H.C. Andersens, så jeg malede dem møjsommeligt sorte med en sprittusch, hvilket var ret omstændigt og så lugtede det heller synderligt godt. Jeg husker stadigvæk øjeblikket, da jeg (stadigvæk som ret lille pige) til min store glæde fandt ud af, at der fandtes sort papir, i boghandleren på Farum Bytorv, hvilket jo unægtelig lettede arbejdsprocessen en hel del.

Hvordan blev du illustrator?
Jeg har altid været meget glad for at læse historier og kigge på billeder. Jeg tegnede, malede og klippede papirklip, da jeg var lille. Jeg elskede at forsvinde ind i alle mulige spændende fortællinger/verdener og tage på eventyr i min fantasi. Da jeg blev ældre, forsatte jeg sådan set bare med det og så blev jeg optaget på Danmarks Designskole, hvor jeg fokuserede på at lave illustrationer. Jeg fandt her en måde, hvor jeg kunne kombinere min kærlighed til litteratur og billeder.

Hvad arbejder du på lige nu?
Jeg har lige færdiggjort bogen ”Abbi og eg og abbi” for det færøske forlag ”Bókadeild Føroya Lærarafelags”. Nu er jeg i gang med én til bog for dem ”Langa Lina Langomma”. Bøgerne handler om relationen mellem henholdsvis bedstefar/barnebarn og oldemor/oldebarn. Til efteråret skal jeg arbejde videre med et projekt for Lindhardt & Ringhof, som har været undervejs et stykke tid, hvor jeg illustrerer færøske sagn, omskrevet af Siri Ranva Hjelm Jacobsen. Min familie kommer fra Færøerne og vi var ofte deroppe i sommerferierne. Jeg er meget glad for den færøske natur, med dens til tider rå, melankolske og poetiske stemning. Så derfor er det rigtig spændende at få lov til at arbejde med at visualisere denne helt specielle færøske atmosfære i illustrationerne.

Hvilke overspringshandlinger har du?
Jeg arbejder for tiden hjemme, så den store, og virkelig kedelige overspringshandling, må nok
siges at være tøjvask. Derudover har jeg to små børn, der dagligt trækker spor af kaos efter sig
i form af legetøj, sokker, spildt mælk, jord, sand osv. Så der er altid noget at tage fat på!

Lever du af at være illustrator? Hvis ja, hvordan får du det til at hænge sammen? Hvis nej, hvordan får du så økonomien til at hænge sammen?
Jeg har levet af at være freelancer siden 2009. Jeg laver billed- og hobbybøger samt workshops for børn. Jeg synes, at kombinationen har fungeret godt for mig. Illustrationsarbejdet rummer muligheden for fordybelse og koncentration. Undervisningen rummer det sociale og kreative møde børnene.
Derudover har jeg også været heldig at modtage arbejdslegater fra Autorkontoen, Statens Kunstfond og HK Privats Ophavsretsfond.

 

 

Hvorfor henvender du dig lige præcis til børn og unge?
Jeg har hovedsageligt lavet billedbøger til børn. Det er nok også umiddelbart den genre, jeg bedst kan lide at arbejde med. Jeg prøver, at sætte mig i barnets/hovedpersonens sted. At huske tilbage på, hvordan jeg selv oplevede verden som lille og prøver at formidle det i billederne.

Hvad kan du bedst lide ved processen? Og hvad er det værste?
Det bedste er at male, at klippe med saksen og skære med skalpellen. Jeg tegner nogle ret grove skitser og så går jeg ellers i gang med opslagene. Jeg starter med at farvelægge en masse stykker papir med akvarelfarve. De våde papirer trykkes sammen for at frembringe strukturer og mønstre. Bagefter klipper og skærer jeg.
Det bedste er, når det er som om, at figuren opstår af sig selv, hvis bare jeg holder mit fokus og min fulde koncentration på papiret. Til sidst sammensætter jeg alle elementerne til den færdige collage. Jeg arbejder med former, farver, strukturer og størrelsesforhold for at skabe forskellige stemninger og billedkompositioner.
Det bedste er øjeblikket, hvor kaosset går op en højere enhed, og former og farver samler sig i
lag til en færdig illustration.
Det værste er, at det nogle gange går så uendeligt langsomt, når hver enkelt lille del skal males, klippes og limes. Men det er så på den anden side også lige præcis det, der er det bedste ved det.

Er du med i en skrivegruppe/har du en skrivemakker? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg har ikke en decideret gruppe, men jeg bruger altid de samme tre venner til at kigge på mine illustrationer. -To gamle venner fra Designskolen (Trine Agger og Dorte Naomi) og illustrator Marie Priem, som jeg snakker med dagligt. Vi har en slags telefonisk kontorfællesskab, som jeg sætter utrolig stor pris på. Det er rart løbende at kunne dele alle mulige tanker omkring arbejdsprocessen, kontraktforhandling og bare livet generelt.

Hvad laver du i din fritid?
Er sammen med min familie. Mødes med venner til noget god mad og drikke. Er i naturen, kigger på det væld af former, der findes og får inspiration til klippearbejdet. Laver havearbejde, planter blomster i alle mulige farver og nyder at se dem springe ud. Det er jo ligesom en slags fyrværkeri i slowmotion.

Hvad synes du er det vigtigste ved at være med i BU-gruppen?
Helt klart det sociale fællesskab … Med corona det sidste år og to barsler indenfor de sidste fire år har jeg ikke været så aktiv, som jeg gerne ville, men nu synes jeg, at jeg er ved at vejre morgenluft i forhold til at have lidt mere fritid, så jeg glæder mig til at se kollegaerne igen 🙂

 

2004 - 2021 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte