Om gruppen

Velkommen til gruppen af forfattere af børne- og ungdomslitteratur. Gruppen har omkring 400 medlemmer.

BU-gruppens styrelse består af forfattere til både børne- og ungdomslitteratur. Her arbejder vi med en lang række problemstillinger vedrørende børnelitteraturen og børnebogsforfatteres vilkår. Desuden består gruppen af illustratorer, der ønsker at bibeholde gruppemedlemsskab i BUgruppen efter illustratorerne har skabt deres egen, selvstændige gruppe i Dansk Forfatterforening.

BU-gruppen arbejder bredt i de forskellige forhold, der påvirker og påvirkes af børne-ungelitteraturen og dens forfattere. Blandt andet det politiske fokus på børn- og unges læsefærdigheder og ikke mindst læselyst.
Digitale udgivelser og AI fylder også meget i arbejdet, med den hurtige udvikling, der påvirker aftalebetingelser, afregning og litteraturens fremtid og muligheder.

Vi holder os orienteret om, hvad der sker på hele børne- og ungelitteraturområdet mht. udgivelsestendenser, ændringer på bogmarkedet, nye formidlingsformer, prisuddelinger – og desværre også besparelser.

Desuden indgår BU-gruppen som en integreret del af hovedforeningens arbejde og er repræsenteret i hovedbestyrelsen og en lang række udvalg.

Nordisk samarbejde

Vi følger arbejdet i NFOR, Nordisk Forfatter- og Oversætterråd, og indgår ad hoc i andre nordiske samarbejder. Fx var vi med i arbejdet for at få etableret Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris.

Socialt

Ud over det politiske arbejde lægger vi vægt på, at BU-gruppen fungerer godt både fagligt og socialt. Gruppen skal være et sted, hvor det er rart og relevant at komme og møde sine kolleger, uanset om man er ny i faget eller har været medlem i mange år. Vi gennemfører en del fyraftensmøder om faglige emner, vi afholder et årligt debutantarrangement og arrangerer møder, hvor medlemmerne får mulighed for at fortælle om deres arbejde og udveksle erfaringer.

Nyhedsbrev

BU-gruppen udgiver et månedligt nyhedsbrev med oplysninger om arrangementer, legater, skriveophold og en lang række andre tilbud til medlemmerne. Arrangementerne annonceres desuden i foreningens blad, “Forfatteren” og kan ses på hjemmesiden under “Arrangementer”.

Vedtæger

BU-gruppens vedtægter.