Fyraftensmøde om bibliotekspengene – Aarhus

Dansk Forfatterforening og Aarhusgruppen holder i samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen et fyraftensmøde om bibliotekspengene  i Aarhus. Arrangementet er gratis og for alle interesserede, både medlemmer af Dansk Forfatterforening og ikke-medlemmer.

Tilmelding:

Send en mail senest den 1. juni 2019 til Kaare Øster, kaos@kaareoester.dk (skriv i ”Emne”: bibliotekspenge Aarhus)

PROGRAM
Hvad har du glæde af at vide om Bibliotekspengene?

Bibliotekspengene/Biblioteksafgiften for 2019 blev udbetalt den 12. april 2019.

På dette møde kan du få mere styr på en række vigtige spørgsmål om muligheder for at få del i afgiften. Mød teamet fra Slots- og Kulturstyrelsen, der står bag bibliotekspengene. Teamet gennemgår en række interessante og væsentlige elementer i denne kulturstøtteordning – og de berører i løbet af mødet punkter som disse:

Kontrol af din titelliste

Husk at kontrollere titellisten inden for de otte uger efter udbetaling dvs. senest 7. juni 2019.

Er alle titler med? Har Slots- og Kulturstyrelsen fundet alle dine titler.
Flere oversættere/illustratorer med samme navn kommer ikke automatisk med, da der kan være navnesammenfald.

Har titlen fået en litteraturtype, f.eks. skønlitteratur?

Dokumentation

Hvornår skal jeg indsende dokumentation?

Ghostwriter

Titelblad, kolofon mv.

Illustratorer i bøger
Illustratorer kommer ikke automatisk med, hvis de ikke er nævnt på bibliotek.dk

Illustratorer skal huske at sende dokumentation, hvis de ikke er nævnt på bibliotek.dk

Illustratorer skal sende dokumentation for bidrag med illustrationer til en dansk oversættelse.

Reglen om mindre illustrationsbidrag.

Omslag kan tælles med, hvis man også har illustrationer i bogen.

Efterlevende til en tilmeldt før 2003
Efterlevende skal huske at tilmelde sig biblioteksafgiften senest 1. februar til udbetaling samme år.

Biblioteker og indberetning

Pligtaflevering.

Regler om indberetning af titler fra folkebiblioteker, folkeskolens pædagogiske læringscentre og bibliotekernes digitale udlånstjenester.

Pointværdi og beregning

Sådan udregnes biblioteksafgiften.

Her kan du se biblioteksafgiftens lovgrundlag.