Fyraftensmøde om exofiktion

Kom og mød forfatterne Rakel Haslund-Gjerrild (Adam i paradis, roman om maleren Kristian Zahrtmann (2021)) og Peter Løhr (Hulemennesket, roman om maleren Johan Th. Lundbye (2021)).

Exofiktion er betegnelsen for en fiktionaliseret beskrivelse af en virkelig persons liv og karriere, og der er en del eksempler fra de seneste år – fx af Kristina Stoltz, Eva Tind, Jesper Wung-Sung, Lotte Kaae Andersen, Malene Ravn. Flere vil sikkert komme til.

Eftermiddagen vil forløbe som en form for værkstedsamtale mellem Lotte Thrane, forfatter til bøger om Lorenz Frølich, Estrid Ott og Asta Nielsen, og de to forfattere.

Hvilke valg har de taget angående emne og personkreds, hvilke udfordringer har det medført sprogligt, kompositorisk og metodisk ?

Hvad med research – hvordan, hvor meget eller hvor lidt?

Dansk Forfatterforening byder på et glas vin eller vand til mødet.

Mødet er åbent for alle – men tilmelding tilrådes – senest 30. maj til lotthran@hum.ku.dk