Humor og poesi – Workshop

På kurset vil vi sammen læse digte, som får os til at le. Vi vil tale om, hvorfor vi ler. Er vi enige om at le? Hvad ler vi af?

Gennem skriveøvelser vil vi afprøve forskellige stemmer og temperamenter, og i løbet af kurset vil vi forhåbentlig blive klogere på, hvorfor den jamrende, den rasende, den urimelige, den desperate, den kulsort deprimerede stemme i teksten kan være så sjov.

Og hvad det betyder for tekstens alvor, går der noget af den, eller det modsatte? Hvad kan vi sige om sammenhængen mellem humor og alvor?

NB! Ny tilmeldingsfrist!

Underviser(e)

Hanne Højgård Viemose

Forfatteren Hanne Højgaard Viemose skriver råt, usentimentalt, nærværende, sjovt og rørende. Med virkeligheden som motor skriver hun om et rastløst ’jeg’, der forsøger at finde sig selv – eller måske at finde ud af sig selv. Det gælder både i debuten ”Hannah” fra 2011, i den selvstændige opfølger ”Mado” og i ”Helhedsplanen”, der begge er fra 2015, og i den tredje bog i sagaen om Hannah, ”HHV, Frshwn: dødsknaldet i Amazonas” fra 2019. I alle tre bøgerhele forfatterskabet spejler sproget det retningsløse i hovedpersonens livet. Stilen er derfor fragmenteret, styret af indskud og associationer, og mellem linjerne i Viemoses ligefremme sprog sniger det fortrængte og usagte sig ud til læseren.

Blå bog

Født: 21. april 1977 i Frederikshavn.

Uddannelse: Bachelor i Antropologi og Etnografi fra Aarhus Universitet, 2004. Uddannet fra Forfatterskolen, 2011.

Debut: Hannah. Gyldendal, 2011.

Litteraturpriser: Munch-Christensens Kulturlegat, 2011.

Seneste udgivelse: HHV, Frshwn : dødsknaldet i Amazonas. Gyldendal, 2019. Roman.

(Tekst fra forfatterweb.dk)

Selvportræt fra 2011.