Master class med Peter Øvig Knudsen

I denne master class vil Peter Øvig med udgangspunkt i sin seneste bog BZ. Et familiedrama – og eksempler fra de tidligere bøger – fortælle om arbejdsprocessen fra den første, vage idé over den indledende research, interviewene og jagten på skriftlige kilder i arkiverne til disponeringen af stoffet, skriveprocessen og designet af den fysiske bog.

Undervejs vil han også diskutere forholdet til kilder og hovedpersoner – og de delikate problemer, der kan opstå, når forfatteren både skal tage hensyn til de omtalte personer og give læseren den ærligst mulige udgave af historien.

Hvis det ønskes, fortæller Øvig også gerne om bogudgivelsen og forholdet til pressen, ligesom der vil være rig lejlighed til at stille spørgsmål.

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Peter Øvig Knudsen

er uddannet journalist og har arbejdet på Månedsbladet Press, Information og Weekendavisen. De seneste tyve år har han skrevet en række dokumentariske bøger, bl.a. Efter drabet og Birkedal om besættelsestiden, tobindsværkerne Hippie og Blekingegadebanden samt Nakkeskuddet, som er en metabog om dokumentarismens etik. Han har modtaget bl.a. Rosenkjærprisen, Læsernes Bogpris, Montanas Litteraturpris, Kunstfondens treårige arbejdslegat og Cavlingprisen.

Fotograf: Poul Rasmussen