Mød en mester: Rachel Cusk

Mødet har form af en uformel samtale mellem Rachel Cusk og en mindre gruppe forfattere, som har en særlig interesse i hendes værk og metode.

Kurset afsluttes med en let frokost, venligst sponsoreret af forlaget Gyldendal.

NB! Det forventes at kursister deltager i arrangementet med Rachel Cusk på Det Kongelige Bibliotek samme aften.

Kurset afholdes på engelsk

Den canadisk-britiske forfatter Rachel Cusk er ikke mindre end en litterær verdensstjerne.

Da hendes roman Kudos (2018, da.: 2020) udkom, udløste det klapsalver fra den samlede danske anmelderstand: “Litterært sindssygt vellykket” (Weekendavisen) “En litterær stemme, man ved, man har savnet, i samme øjeblik, man hører den” (Politiken), “Rachel Cusk fornyer romankunsten” (Kristeligt Dagblad).

Kudos er tredje og sidste bind i den såkaldte Omrids-trilogi, der gav hende sit internationale gennembrud. Cusk, der debuterede i 1993 med Saving Agnes, er en erfaren og ferm forfatter, der i sit forfatterskab har skrevet både fiktion og sagprosa.

I Et livsværk (2021) udforsker hun i en kombination af selvbiografiske notater og analyser de mange følelser og udfordringer, der følger med livet som mor – for eksempel behovet for at insistere på den frihed, det kræver at være forfatter. Et livsværk lander hos sine danske læsere i en tid, hvor moderskabet er et højaktuelt tema i samtidslitteraturen, og hvor alle de komplekse følelser, også de grimme og tabubelagte, skrives frem og belyses. Bogen blev mødt af stor modstand, da den udkom første gang i 2001, ikke mindst fra andre mødre, der fandt hendes rå og usminkede beskrivelser af moderskabet for brutale.

Rachel Cusks første roman siden Omrids-trilogien, Det andet sted, udkommer på dansk 2. november på Gyldendal, samme dag som Cusk besøger Dansk Forfatterforening og Diamanten. Romanen er et intenst kammerspil om en kvinde, der står skælvende midt i livet, om kunst og om kunstnere, om frihed, forpligtelser, længsler og privilegier og om, hvordan man kan leve et meningsfuldt liv sammen med andre uden at miste sig selv.

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Rachel Cusk

fik sit internationale gennembrud med Omrids-trilogien (2014-2018), bestående af bøgerne Omrids, Transit og Kudos (alle udkommet på dansk), der har begejstret anmeldere over hele verden og er blevet kaldt et moderne mesterværk. Hun debuterede i 1993 med romanen Saving Agnes, der indbragte hende den prestigefyldte Whitbread First Novel Award. Desuden er hun hele tre gange blevet nomineret til den britiske litteraturpris “Goldsmiths Prize” (2014, 2016, 2018), der uddeles til fiktion, som “åbner nye muligheder for romanformen”. Hun bor og arbejder i England.

Fotografi: Siemon Scamell-Katz