Mød en mester: Tom Buk-Swienty

NB! Kurset er ikke åbent nye tilmeldinger

Mødet har form af en uformel samtale mellem Tom Buk-Swienty og en mindre gruppe faglitterære forfattere, som har en særlig interesse i hans værk og metode.

Forfatter, journalist og historiker Tom Buk-Swienty står bag en række prisvindende og bedst-sælgende faglitterære værker om, blandt meget andet, krigen i 1864 og Karen Blixens far, Wilhelm Dinesen.

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Tom Buk-Swienty

f. 1966, forfatter og journalist, cand.mag. i historie og amerikanske studier.

Han debuterede som forfatter med AMERIKA MAXIMA fra 1999 om et roadtrip gennem USA og har siden bl.a. skrevet DEN IDEELLE AMERIKANER fra 2005 om fotografen Jacob A. Riis. I 2008 udkom Tom Buk-Swientys SLAGTEBÆNK DYBBØL om slaget ved Dybbøl i 1864, der bl.a. modtog prisen som Årets historiske udgivelse. I forlængelse af SLAGTEBÆNK DYBBØL fulgte i 2010 DOMMEDAG ALS om danskernes sviende nederlag på Als 29. juni 1864 og den efterfølgende bitre fredsslutning. Begge bøger er blevet bestsellere takket være deres spændende fremlæggelse og nyfortolkning af disse afgørende begivenheder i Danmarks historie. Tom Buk-Swienty udgav i 2013 KAPTAJN DINESEN – ILD OG BLOD og i 2014 KAPTAJN DINESEN – TIL DØDEN OS SKILLER, en biografisk fortælling om eventyreren, officeren, politikeren og forfatteren Wilhelm Dinesen.

I 2016 udgav Tom Buk-Swienty den store biografi TOMMY OG TANNE - om to af Wilhelm Dinesens børn, sønnen Thomas Dinesen (Tommy) og datteren Karen Blixen (kaldet Tanne i familien).

I august 2019 er han aktuel med biografien LØVINDEN - KAREN BLIXEN I AFRIKA - om de 17 fantastiske og dramatiske år Karen Blixen tilbragte på sin afrikanske farm i Kenya.

Foto: Morten Holtum